Styrelsen för Svenska Institutet i Rom ledigförklarar härmed fem stipendier för deltagande i den Konstvetenskapliga kursen i Rom under hösten 2012 (avancerad och forskarnivå nivå 15 hp). Stipendiet kan inte delas. Kursen ges under perioden 1/10 - 7/12 2012.

Kursen koncentrerar sig på valda problem och monument från antiken till idag, med tyngdpunkt på den tidigmoderna tiden, och behandlar staden Rom utifrån dess miljö med tonvikt på arkitektur, bildkonst och samlingar.Grundläggande är också social, religiös och ekonomisk problematik samt den museala aspekt som i hög grad, både bildligt och bokstavligt, präglat Rom som sociopolitisk plats och byggd miljö. Mer information finns även under menyn kurser på Rominstitutets hemsida www.isvroma.it.

Behörighet för deltagande i kursen – liksom för erhållande av stipendium – utgörs av att sökande är antagen till forskarutbildning i konstvetenskap (och motsvarande utbildningar i exempelvis konst- och bildvetenskap, konsthistoria och visuella studier), eller i annat ämne med doktorsavhandlingens inriktning förlagd till kunskapsfält av konstvetenskaplig natur. Behöriga är också studerande i konstvetenskap på avancerad nivå samt studenter med kandidatexamen i konstvetenskap, eller motsvarande.

För varje stipendium utdelas 16 000 kr. Utöver stipendiesumman erhåller kursdeltagarna fritt boende i enkelrum på institutet, samt resa och boende under de i kursen ingående exkursionerna. Inträden till icke-statliga museer betalas av kursdeltagarna, medan inträden till statliga institutioner i de flesta fall är avgiftsfria.

Stipendiaten är skyldig att närvara under hela kursperioden och följa kursen i hela dess utsträckning. För att tillgodogöra sig kursens innehåll bör stipendiaten kunna ta del av facklitteratur, förutom på engelska, även på tyska, franska och italienska. Vidare förväntas stipendiaten på anmodan delta i seminarier och föreläsningar som erbjuds av andra skolor och institut samt i vissa sociala evenemang som äger rum på institutet under stipendietiden.

Stipendiet betalas normalt ut på stipendieorten. Dock kan en del av stipendiet, efter framställan hos Romstyrelsens skattmästare, utbetalas i Sverige för bestridande av reskostnader.

Ansökningshandlingar med styrkta bevis på tentamina samt övriga meriter sökande önskar åberopa (ange forsknings- och studieinriktning genom att exempelvis kortfattat redogöra för uppsatsämnen) skall ställas till Styrelsen för Svenska Institutet i Rom, och vara kansliet tillhanda senast den 1 februari 2012.

Adress: Svenska Institutet i Rom, Skeppargatan 8, 114 52 Stockholm
Stockholm 2011-11-30