Konstvetenskapliga institutionen vid Stockholms universitet är landets största inom ämnet. Verksamheten inrymmer ett omfattande kursutbud på grundnivå, tre masterprogram på avancerad nivå och utbildning på forskarnivå. För våra lektorer och professorer innebär detta utmärkta möjligheter att på olika nivåer förmedla och utveckla sin egen vetenskapliga kompetens.

Arbetsuppgifter:
Undervisning på grundnivå inom bland annat områdena arkitekturhistoria, äldre bildkonst och nyare tolkningsteori. Till dessa uppgifter kommer handledning på grundnivå, avancerad nivå och utbildning på forskarnivå. Därtill kommer kursutveckling, kursansvar och egen forskning. Innehavaren förväntas utföra pedagogiskt utvecklingsarbete, delta i institutionens inre arbete samt aktivt söka externa medel.

Behörighetskrav:
Behörig att anställas som lektor är den som har avlagt doktorsexamen inom konstvetenskap eller har motsvarande vetenskaplig kompetens samt har visat pedagogisk skicklighet.

Som allmänt behörighetskrav gäller att ha såväl förmåga att samarbeta som den förmåga och lämplighet i övrigt som krävs för att fullgöra arbetsuppgifterna väl.

Högskolepedagogisk utbildning eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt är meriterande. En sökande som saknar högskolepedagogisk utbildning om minst 7,5 hp och som inte heller bedöms ha förvärvat motsvarande kunskaper på annat sätt ska genomgå sådan utbildning under de två första anställningsåren.

Bedömningsgrunder:
Vid tillsättningen läggs särskild och lika vikt vid pedagogisk och vetenskaplig skicklighet. Institutionen strävar efter att all undervisning skall vara forskningsanknuten, varför bred forsknings- och undervisningserfarenhet av hög kvalitet är en merit. Den pedagogiska skickligheten ska vara så väldokumenterad att det går att bedöma den uppnådda kvaliteten. Pedagogisk självreflektion, priser, nomineringar och kursutvärderingar kan här vara vägledande.

Av stor vikt är även omvittnad god samarbetsförmåga samt förmåga till samverkan med det omgivande samhället, nationellt och internationellt.

Sökande som inte behärskar svenska språket förväntas lära sig detta inom två år efter påbörjad anställning

Upplysningar:
Närmare upplysningar om anställningen lämnas av prefekten Tomas Björk, telefon 08-16 2050, e-post tomas.bjork@arthistory.su.se. Frågor om anställningsförfarandet kan ställas till Kenneth Hjalmarsson, tel 08-162130, e-post: kenneth.hjalmarsson@hum.su.se.

Fackliga företrädare är Bo Ekengren (SACO) och Lisbeth Häggberg (Fackförbundet ST), tel 08-162000 vx samt Gunnar Stenberg (SEKO), tel 070-316 43 41.

För att söka denna anställning anmodas du använda Stockholms universitets webbansökningsformulär, som finns på lararansokan.su.se/applicationform.aspx

Den sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med ledigkungörelse och ansökningsmall och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Observera att maximalt 10 vetenskapliga arbeten får insändas för bedömning.

Välkommen med Din ansökan, med ref nr SU 612-3195-11, senast den 14 februari 2012!