I en artikel i "Science Translational Medicine" som publiceras idag rapporterar ett forskarlag från Sverige, Italien och USA om nya upptäckter som kan användas för att bota kronisk inflammation.

Studien visar att vissa lipidmolekyler, s.k. resolviner, som är naturligt syntetiserade i kroppen från omega-3-fettsyror i syfte att lösa akut inflammation, också kan vara effektiva vid kronisk inflammation och autoimmunitet. I försök som genomförts på möss har forskarna vidare upptäckt att resolviner faktiskt kan hämma vissa immunceller (Th1 och Th17 lymfocyter) som är ansvariga för att utlösa kronisk inflammation, och dessutom främja tillväxten av anti-inflammatoriska celler (regulatoriska T-lymfocyter).

Forskningen har sitt ursprung i en idé av Dr Chiurchiù från Santa Lucia Foundation i Rom, som inlett ett samarbete med professor Charles Serhan från Harvard Medical School i Boston och professor Anders Jacobsson från Institutionen för molekylär biovetenskap, Wenner-Grens institut, Stockholms universitet.

Upptäckten visar inte bara på vikten av kroppens egen produktion av omega-3-fettsyror samt de positiva effekterna av kost rik på omega-3-fettsyror, utan öppnar också upp för ett nytt område för utredning om den potentiella roll resolviner har som biomarkörer eller farmakologiska medel för diagnos, prevention eller behandling av flera kroniska inflammatoriska och autoimmuna sjukdomar.

—Kroniska inflammationer deras följdsjukdomar, som till exempel reumatism, är ett stort folkhälsoproblem, säger professor Anders Jacobsson vid Stockholms universitet. Den här upptäckten öppnar upp för helt nya framtida behandlingsmetoder, och ger gott hopp om att vi kommer kunna avsluta inflammationer som tidigare varit livslånga.

Proresolving lipid mediators resolvin D1, resolvin D2, and maresin 1 are critical in modulating T cell responses publiceras i "Science Translational Medicine" onsdag 24 augusti.

Läs abstract, författarlista och full text här.