Stockholm University Brain Imaging Centre (SUBIC) är en ny strategisk satsning av universitetet. SUBIC ska tillhandahålla utrustning för forskning om hjärnavbildning hos människor och djur. Forskningen ska omfatta såväl språk- och beteendevetenskapliga humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnen och juridik samt zoologi, matematik och andra naturvetenskapliga discipliner.

Startkapital på 44,5 miljoner

Lacerda Foto: Eva Dalin
Francisco Lacerda, Institutionen för lingvistik. Foto: Eva Dalin

Universitetet satsar ett startkapital på 44,5 miljoner kronor på SUBIC som förvaltas av Institutionen för lingvistik och drivs i nära samarbete med flera institutioner. De områden som initialt ingår i samarbetet är evolutionär zoologi, psykologi, matematik, neurokemi, filosofi samt kultur och estetik. Utrustningen, främst ett röntgenmikroskop och en MEG-skanner, placeras i Arrheniuslaboratoriet.

– Centret blir en unik anläggning i Sverige för fakultetsöverskridande grundforskning om processer för kognition och kommunikation ur evolutions- och utvecklingsperspektiv, med, säger professor Francisco Lacerda vid Institutionen för lingvistik och huvudansvarig för SUBIC.

Institutionen för lingvistiks grundforskning kommer bland annat att fokusera på förändringar i hjärnfunktioner under språkutvecklingen i barndomen och på eventuella skillnader i hjärnfunktioner i relation till olika språktypologiska eller grammatiska fenomen.

- Det mest spännande med SUBIC är att det blir en multidisciplinär mötesplats där universitets breda spektrum av akademiska kompetenser kan utnyttjas för att angripa fundamentala filosofiska och vetenskapliga frågor, säger Francisco Lacerda.

Kartläggning av fiskars hjärnor

Niclas Kolm, docent i zoologi, är en av forskarna bakom SUBIC. Han forskar om hjärnutveckling hos ryggradsdjur, men ser SUBIC som en möjlighet att bredda arbetet med evolutionen av hjärnan i djurriket till att inkludera även insekter och andra ryggradslösa djur.
– SUBIC möjliggör unika studier på evolutionen av hjärnans anatomi då vi för första gången kan kombinera extremt hög bildupplösning med snabba analyser, säger Niclas Kolm.

På kort tid blir det möjligt att köra stora stickprovsstorlekar antingen inom eller mellan olika arter. Dessa analyser kan med stor sannolikhet totalt förändra uppfattningen om hur hjärnans funktion beror på dess anatomi och hur djurs beteenden påverkas av hjärnans anatomi, både under utvecklingen från unga till gamla individer och evolutionärt.
– Centrets tvärvetenskapliga inriktning gör det möjligt för hjärnforskare inom olika områden att förenas. Denna smältdegel kommer att skapa starka synergier och placera Stockholms universitet på världskartan rörande forskning på hjärnan hos både människor och andra djur, säger Niclas Kolm.

Positiva effekter för psykologisk forskning

SUBIC har flera positiva effekter för den psykologiska forskningen vid universitetet, enligt Håkan Fischer, professor i biologisk psykologi.
– Mycket av den moderna psykologiska forskningen inkluderar idag studier av hjärnans funktion. Att ha ett hjärnavbildningscenter här vid universitetet ökar möjligheterna att göra bra forskning eftersom vi både kommer att få lättare att dra in stora forskningsmedel, och kunna rekrytera nationella och internationella toppforskare och doktorander till institutionen.

Han hoppas på tvärvetenskaplig forskning kring frågeställningar inom nya forskningsområden som ”Neuro-law", "Neuro-economics" och "Neuro-philosophy”.
– Vi vill även jobba tillsammans med kollegorna inom humaniora där det finns fantastiska möjligheter att studera olika aspekter av ”den kulturella hjärnan”.

Plattform för oberoende

Maria Larsson är också professor i psykologi och en av forskarna inom SUBIC. Hon betonar att SUBIC även blir en plattform för oberoende. Psykologiforskarna vid universitetet är idag tvungna att göra hjärnavbildningsstudier vid andra lärosäten eller runt om i Europa.
– Nu "tar vi hem" metoden vilket kommer att skapa helt andra förutsättningar för vår forskning med stor synergipotential över olika ämnen. Stockholms universitet blir också mer attraktivt i rekryteringssammanhang, säger Maria Larsson.

Även den kliniska forskningen kommer att lyfta med SUBIC. Vid Stockholms universitets psykologiska klinik behandlas personer med olika typer av psykisk ohälsa. Tillgången till hjärnavbildningsmetoder kommer att öka kunskapen kring hur vanligt förekommande sjukdomar som depressions- och ångesttillstånd påverkar våra hjärnfunktioner samt hur åtföljande behandlingar påverkar dessa.

- Detta är fantastiskt roligt och ett jättekliv framåt för Stockholms universitet, säger Maria Larsson.