Teckningen är en rekonstruktion av hur graven med kvinnan ursprungligen kan ha sett ut. Illustrationen är gjord av Þórhallur Þráinsson (©Neil Price).

Krig under vikingatiden var inte en aktivitet uteslutande för män. Även kvinnor hade höga positioner på slagfältet. Det visade en DNA-undersökning av en vikingatida krigare från Birka som gjordes av forskare vid Stockholms universitet och Uppsala universitet. Forskningsstudien ”A female Viking warrior confirmed by genomics” som publicerades i American Journal of Physical Anthropology i september 2017, är den första i sitt slag som visar genetiska bevis för att krigaryrket var öppet för kvinnor under vikingatiden.

Nu har studien placerats på plats 43 på listan över de 100 mest uppmärksammade forskningsartiklarna i världen under 2017. Listan har tagits fram av företaget Almetric, baserat i London, som varje år spårar, analyserar och poängsätter digitala aktiviteter och rapporteringar kring akademiska forskningsresultat. I år har Almetric gått igenom mer än två miljoner forskningsartiklar inför urvalet.

– Det känns oväntat, men glädjande att artikeln har fått en sådan spridning, säger Charlotte Hedenstierna-Jonson, som är den som har lett forskningsstudien om den vikingatida krigaren på Birka.

Hon är numera knuten till Institutionen för arkeologi och antik historia vid Uppsala universitet, men har tidigare varit verksam vid Stockholms universitet.

Vad tror du det stora intresset för er upptäckt beror på?

– Det finns ett stort internationellt intresse för vikingar just nu som säkert beror på att ämnet får sådan uppmärksamhet i populärkulturen, med dramaserien Vikings förstås, men också flera stora vandringsutställningar som turnerar runt i Europa, USA och Kanada, säger Charlotte Hedenstierna-Jonson.

Läs mer om forskningen i artikeln ”Konsten att upptäcka en kvinnlig vikingakrigare” i Universitetsnytt nr 5, 2017.

De 100 mest uppmärksammade forskningsartiklarna under 2017, enligt Almetric.

Pressmeddelande Birkakrigaren var en kvinna.