Fler artiklar om profilområden

Fler artiklar inom profilområdena

• Foto: Jerker Lokrantz/Azote Universitetet storsatsar på Östersjöforskning 2017-11-20 Under 2018 inrättas en nytt tvärvetenskapligt forskarnätverk med fokus på Östersjöfrågor vid Stockholms universitet. I en första utlysningsomgång söker vi fem kollegor till detta team.
  • Ålgräs Sjögräsängar har stor betydelse för fiske 2017-11-17 Sjögräsängar är mycket populära att fiska i runt om i världen, och det måste vi nu ta hänsyn till för att kunna bedriva ett hållbart fiske. Det visar en ny global studie av forskare från Stockholms universitet, Swansea University och Cardiff University.
  • Två systrar jobbar med sina läxor. Foto: Mostphotos Därför tjänar småsyskon mindre pengar än sina äldre syskon 2017-11-15 Förstfödda i Sverige är mer benägna att studera mer statusfyllda ämnen på universitetet som medicin och teknik. Därmed kan de förvänta sig högre inkomster än småsyskon, visar en ny studie.
  • Tinande permafrost i arktiska Kanada (se personen i bilden för skala). Foto: Gustaf Hugelius Forskning om arktisk permafrost finansieras inom Horizon 2020 2017-11-14 Hur påverkar klimatförändringarna den arktiska kustmiljön? Och hur kan förändringarna mötas av befolkningen som lever där? Det är några av frågeställningarna som kommer att undersökas i projektet Nunataryuk.
  • Nordic Optical Telescope. Stjärnor som vägrar dö 2017-11-09 Nya, ljusstarkare supernovor som förbryllar forskare beskrivs i artiklar i Nature och Nature Astronomy.
  • Isberg Foto: Nordiska museet Arktiska spår: Isen smälter 2017-11-09 När iskanten drar sig tillbaka och istäcken smälter uppenbarar sig tidigare skeenden i historien i form av nya och konkreta spår. Också uppvärmningen, som får isen att smälta, berättar om människan och om den epok där vi själva har del i den planetära förändringen. Föredrag och samtal om förhållandet mellan människa, jord och is ur olika perspektiv.
  • Science under the ice 1. Photo: Patrik Degerman Dyk med forskare under Antarktis is 2017-11-02 Forskare har begett ut på en unik klimatexpedition i Rosshavet och nu har du möjlighet att följa deras arbete både på och under isen.
  • Oden i Antarktis. Spår i havsbotten visar polarisens sårbarhet 2017-10-26 Svenska och brittiska forskare har analyserat tusentals spår i havsbotten utanför Antarktis.
  • After Deportation. Ethnographic Perspectives Vad händer med migranter och asylsökande som deporterats? 2017-10-26 Den nya antologin ”After Deportation. Ethnographic Perspectives”, redigerad av Shahram Khosravi, undersöker vad som händer med migranter och asylsökande efter deportation.
  • Forskare från Stockholms universitet tar sedimentprov från havsbotten utanför Askö i Sörmland. Östersjöns musslor och maskar producerar lika mycket växthusgas som 20 000 mjölkkor 2017-10-13 Musslor och maskar ökar frisättningen av metangas upp till åtta gånger mer jämfört med havsbottnar utan djur visar en ny studie av forskare vid Stockholms universitet och Cardiff University.
  • Middle East Journal of Refugee Studies Migration – då och nu – i Raqqa, Syrien 2017-10-11 Annika Rabo har skrivit artikeln “Anthropological Methods and an Analysis of Memory: Migration, Past and Present in Raqqa Province, Syria” som nyligen publicerats i Middle East Journal of Refugee Studies.
  •  En bonde i Kalifornien lägger på kompost på betesmark som en del av en studie. Foto: Rebecca Ryals. Våra jordar kan sakta ner den globala uppvärmningen 2017-10-06 Markens förmåga att binda koldioxid kan vara mycket större än man tidigare trott, säger ny forskning från bland annat Stockholms universitet och Stanford University. Forskarna menar att upptag i jordbruksmark, betesmark och skogsmark kan kompensera för ökade globala utsläpp från exempelvis tinande permafrost.

Universitetets profilområden

Rektor Astrid Söderbergh Widding. Foto: Eva Dalin

Stockholm universitet är ett framstående forskningsuniversitet präglat av den fria grundforskningen.

Astrid Söderbergh Widding