Emelie Persson, som bland annat har läst konstvetenskap, är månadens alumn. Foto: Privat
Emelie Persson, som bland annat har läst konstvetenskap, är månadens alumn. Foto: Privat

– Tv-huset och Södra huset är egentligen lika varandra. Långa korridorer, trånga arbetsrum och fullt av människor med mycket kunskap.

Emelie Persson är projektledare på SVT kultur och beskriver sig själv som en före detta student som drivs av en passion för att sprida konst och kultur. Efter en längre resa till bland annat Indonesien och jobb på resebyrå började hon plugga socialantropologi året efter studenten:

– Alla borde läsa socialantropologi. Det ger en grundförståelse för och en mångfacetterad bild av vilka vi människor är. Att se likheterna gör att man inte hamnar i ett vi- och dom-tänkande.

Efter ett år socialantropologi läste hon företagsekonomi ett år. En kurs i konst och företagsekonomi var en av inspirationskällorna till att Emelie sedan började läsa konstvetenskap.

– Som projektledare på SVT kultur har jag nytta av konststudierna och absolut av företagsekonomin liksom grunden från socialantropologin. Det speglar mig som person – jag är lika intresserad av siffror som av konst.

Sprida samtidskonst till fler än studenter och galleribesökare

Emelie arbetade som amanuens på konstvetenskapliga institutionen och bodde också ett tag i New York där hon skrev uppsats och på nära håll såg vad som hände på konstscenen. Det är just samtidskonsten som hon alltid varit mest intresserad av. Och hon ville sprida den till större grupper av människor, inte bara studenter eller de som besöker gallerier och museer. Chansen fick hon i den numera nedlagda tv-kanalen ZTV:s kulturprogram Beckerell. Konstjournalisten Dennis Dahlqvist, som hade haft Emelies jobb som amanuens tidigare, tipsade Viggo Cavling på ZTV som ringde upp henne. Hon tvekade inte om att säga ja.

– Jag tänkte inte bli forskare. Jag är för utåtriktad och vill jobba i grupp, inte sitta instängd och forska på egen hand. Dessutom ville jag sprida kunskapen utanför universitetets väggar.

ZTV var en riktig plantskola, berättar hon. Emelie fick vara programledare, göra reportage – och sköta redovisningen tack vare sina ekonomikunskaper.

– Vi tog upp likartade ämnen som SVT, men hade ett annat uttryck. Programmen riktade sig till unga människor och gav dem tillgång till både fin- och populärkultur.

Parallellt, i början på 90-talet, var hon också med och startade det ideella galleriet Ynglingagatan 1. Galleriet flyttade mellan olika adresser och de som arbetade med det blev fler och fler, många kom in i galleriet via kontakter från universitetet. Fokus låg på samtidskonst och galleriet blev mycket uppmärksammat – tio år efter att verksamheten lagts ner uppmärksammade Moderna museet det med en retrospektiv utställning. Emelie Persson säger att det gick bra att kombinera att vara gallerist och journalist genom att inte göra reportage om det och dem som visades på galleriet.

En kulturdokumentär i veckan året runt

När ZTV lade ner Beckerell i mitten av 90-talet började Emelie göra inslag på SVT som frilans.

– Jag minns inte om de ringde eller om vi gick upp på redaktionen och bad om jobb.

Det blev fler och fler inslag och program som Nike, Centrum, Kobra, Arty, Kulturnyheterna… Sedan åtta år projektleder Emelie K Special som sänder en kulturdokumentär varje fredag året runt. Den övervägande delen av programmen är hon på något sätt inblandad i produktionen av.

– Det är fantastiskt med public service som gör det möjligt, vi står oss bra internationellt.

Svensk dokumentärfilm är mycket bra, berättar hon. Filmerna nomineras till och får såväl nationella priser som Kristallen och internationella som Emmy och en Oscar för ”Searching for Sugar Man”. Men det viktigaste är tittarna och responsen från dem:

– Att få mejl när tittare tackar och säger att de äntligen förstår varför de ska betala licens. Programmen ska vara passionerade och överraskande, förhoppningen är att man ska lära sig något och bli intresserad av något man inte visste att man är intresserad av. Då har vi lyckats.

Men Emelie arbetar inte bara som projektledare för SVT:s kulturdokumentärer, hon gör också egna program som Skandal! – konstbråken som skakade Sverige, och nu senast Konsthistorier där en ny säsong är på gång.

– Drömmen är att vara både seriös och rolig.

Och det verkar hon ha lyckats med. ”Det var längesen SVT visade hur förbannat roligt ett seriöst konstprogram kan vara” skrev en recensent i Sydsvenskan.

– Mina val under studietiden kan låta lite röriga och visst har jag "halkat på ett bananskal" både en och två gånger men nu kan jag ändå säga att allt jag gjort cirkulerar kring samma frågor. Konst och kultur.

Läs om fler av våra alumner.