Studieinformation

  1. Du är här:
  2. Start
  3. Institutionen för kultur och estetik
  4. Utbildning
  5. Studieinformation
  6. Vanliga frågor och svar inför terminsstart

Vanliga frågor och svar inför terminsstart

Julen eller sommaren innebär för många även terminsskifte och kursstart. Frågorna hopar sig i kapp med förväntningarna. När kallsvetten lackar i ett rus av förvirring, förfäran och förtvivlan – hav förtröstan! Nedan finns svar på nästan allt.

Hur anmäler jag mig till era kurser och program? 
Till de allra flesta av våra utbildningar anmäler du dig via antagning.se. Där hittar du all information om hur du skapar ett konto där och anmäler dig till kurser.

Jag missade att anmäla mig under ordinarie ansökningsperiod – kan jag fortfarande anmäla mig till en kurs? 
Till våra kurser går det i en del fall bra att göra en så kallad sen anmälan. Då anmäler du dig som vanligt via antagning.se. Inför höstterminen 2017 öppnar antagningen för sen anmälan den 14 juli.

Om det är många som har sökt till utbildningen hamnar du automatiskt på en reservplats när du gör en sen anmälan. Hur dina chanser att komma med ser ut kan vi vanligvis inte svara på förrän alla som blivit antagna till en kurs har registrerat sig. Alla som hamnat på reservplats erbjuds efter det, i tur och ordning, en plats på kursen i det fall lediga platser uppstår. Vi kallar reserver via e-post, så står du som reserv är det viktigt att du har regelbunden koll på din inkorg.

Jag har inte anmält mig till en kurs – kan jag ändå få en reservplats om det finns lediga platser vid kursstart? 
Nej – för att kunna erbjudas en plats på en kurs måste du ha lämnat en ansökan till kursen via antagning.se.

Vad händer när jag har fått mitt antagningsbesked? 
I mitten av juli (för höstterminen) eller i början av december (för vårterminen) får du ditt första antagningsbesked. Om du blivit antagen och vill studera på utbildningen måste du tacka ja före sista svarsdag som anges på antagningsbeskedet. Glömmer du att tacka ja förlorar du din plats på kursen.

I början av augusti eller i slutet av december kommer ett andra antagningsbesked från antagningen. Alla som erbjudits en plats på en kurs får efter det ett e-postmeddelande från oss på institutionen, med information om registrering och kursstart. För att behålla din plats på kursen måste du registrera dig under den period som anges i e-postmeddelandet.

Hur webbregistrerar jag mig? 
När du blivit antagen till en kurs hos oss kommer du att få ett välkomstsbrev via e-post från oss på institutionen. Detta brev skickas ut efter andra urvalet, i början av augusti för höstterminen, i slutet av december för vårterminen. I detta mejl framgår det hur du webbregistrerar dig. För att kunna webbregistrera dig måste du först aktivera ditt universitetskonto (se nedan).

Observera att du måste webbregistrera dig under den registreringsperiod som är aktuell för din kurs – annars förlorar du din plats på kursen. Om du av någon anledning inte kan webbregistrera dig måste du kontakta institutionen innan sista webbregistreringsdag för att inte förlora din plats. För konstvetenskap, kontakta studierektor Nina Engholm, nina.engholm@arthistory.su.se. För övriga ämnen, kontakta studentexpedition@mups.su.se.

Läs mer om webbregistrering här.

Jag är reservplacerad på en kurs – vad händer nu? 
Om du står på reservplats till en kurs kommer du att erbjudas plats i det fall lediga platser uppstår. Reservantagningen påbörjas normalt efter sista webbregistreringsdag för antagna studenter. Om antagna studenter tackar nej till sin plats eller avbryter sina studier så antas den reserv som står näst på tur. Om du blir sent antagen till en kurs kommer du att se detta på antagning.se och institutionen kommer även att kontakta dig per mejl med mer information om hur du går tillväga för att registrera dig på kursen du antagits till.

Sent antagna studenter har dock en begränsad registreringsperiod. Det är därför viktigt att du har koll på din e-post av händelse att du erbjuds en plats, så att du inte missar att ta din plats i anspråk genom att registrera dig på kursen. 

Missar du att registrera dig under den period som anges i e-postmeddelandet, kommer din plats att erbjudas nästa reserv som står på tur.

Jag är villkorligt antagen, vad innebär det? 
Om det i ditt antagningsbesked står "VI" betyder det att du är villkorligt antagen. Det innebär oftast att du saknar behörighetsgivande poäng och att du blir antagen först när vi har fått resultaten från ditt lärosäte. Om du blivit antagen med villkor kan du inte webbregistrera dig. Om du är villkorligt antagen ska du kontakta institutionen. För konstvetenskap, kontakta studierektor Nina Engholm, nina.engholm@arthistory.su.se. För övriga ämnen, kontakta studentexpedition@mups.su.se

Vad är ett universitetskonto och hur aktiverar jag det? 
Alla som blivit antagna till en utbildning vid Stockholms universitet får ett universitetskonto. Det ger tillgång till universitetets alla webbtjänster, bland annat webbregistrering, webbmail, tentamensanmälan, universitetsbiblioteket och läroplattformen Mondo. För att kunna använda ditt universitetskonto behöver du först aktivera det. Information om universitetskontot och hur du aktiverar det hittar du här, på universitetets informationssidor om IT för studenter

Hur kommer jag in på Mondo? 
När du har registrerat dig på en kurs får du tillgång till kursens sajt på läroplattformen Mondo. För att kunna logga in på Mondo måste du ha aktiverat ditt universitetskonto (se ovan). Det är viktigt att du redan från kursstart har tillgång till sidan, då mycket information om kursen kommer att finnas där under studiernas gång. Det gäller läsanvisningar, seminarieinstruktioner, hemuppgifter och annan viktig information. Du kommer åt Mondo via mondo.su.se/portal.

Hur gör jag om jag har en funktionsnedsättning? 
Målet är att alla studenter vid Stockholms universitet ska ha lika rättigheter och möjligheter oavsett funktionsnedsättning. Om du har en varaktig funktionsnedsättning och tror att du kommer att behöva pedagogiskt stöd eller anpassningar i studierna, ska du i god tid kontakta universitetets samordnare för att diskutera eventuella stödåtgärder. Kontakta gärna även studievägledaren för det aktuella ämnet. 

Läs mer på Studentavdelningens sida om att studera med funktionsnedsättning här.

Jag behöver omregistrera mig till en kurs – hur gör jag det? 
Har du tidigare läst en kurs hos oss men inte slutfört den är du välkommen att kontakta våra studievägledare för att diskutera dina möjligheter att slutföra kursen. Om du ska omregistrera dig och ta del i undervisningen, mejla respektive studentexpedition:

För kurser i idéhistoria, litteraturvetenskap, musikvetenskap eller teatervetenskap mejlar du till: studentexpedition@mups.su.se.

För kurser i konstvetenskap mejlar du till studierektor Nina Engholm, nina.engholm@arthistory.su.se.

När börjar min kurs? 
Alla kursscheman ligger på respektive kurssida under "Utbildning" Alla program och kurser, senast en månad före kursstart. Du kan även söka fram ditt schema via vår schemamotor TimeEdit: schema.su.se.

Jag har blivit struken från min kurs på antagning.se. Vad gör jag nu? 
Om du har blivit struken, så har du inte kvar din plats. Om det har blivit något tekniskt fel, hör efter med Antagningen på Stockholms universitet, studentavdelningen@su.se.

Var hittar jag kurslitteraturen? 
Litteraturlistor läggs upp på respektive kurssida under "Utbildning" Alla program och kurser. Om litteraturlistan mot förmodan inte finns där kan du kontakta din lärare för kursen.

Mondo/Min inloggning/Mitt universitetskonto/Webbregistreringen fungerar inte. Vad gör jag? 
Behöver du hjälp med teknisk support kontaktar du vår IT-avdelning, här.

Jag vill tacka nej till min plats – hur gör jag? 
Om du är antagen till en kurs, men ännu inte har registrerat dig behöver du inte göra någonting ifall du väljer att inte läsa kursen. Du blir nämligen inte inskriven på kursen förrän du själv registrerat dig.

Om du har registrerat dig och vill göra ett avbrott ska du så fort som möjligt kontakta studentexpeditionen.

Bokmärk och dela Tipsa