Elisabeth Ennerberg. Foto: Susanne Durlind.
Elisabeth Ennerberg. Foto: Susanne Durlind.

Grattis! Hur känns det att vara Sveriges bästa lärare?

– Tack, det känns väldigt bra! Jag är oerhört smickrad över motiveringen som mina elever skickade in till lärargalan. Men det är fortfarande overkligt och ovant, med tanke på att jag bara har jobbat som lärare i ett år.

Vad är det som gör dig bäst?

­– Jag tror att eleverna märker att jag har roligt på jobbet och att jag kan mina ämnen. Men jag är inget uppslagsverk utan vågar erkänna om det är något jag inte kan. Jag försöker göra det lustfyllt i klassrummet. Det är också bra om man vågar ge eleverna utmaningar. Och se till att undervisningen blir varierad så elever som är starka i läsning får göra något muntligt, till exempel. Men man kan inte ha roligt jämt, vissa grejer måste tragglas.

Hur lyckas du motivera eleverna?

– Jag är bortskämd med elever som redan är motiverade. Jag får i stället intala dem att det finns annat i livet än höga betyg.

Vad har du tagit med dig från lärarutbildningen?

– Ämnesstudierna var verkligen hur bra som helst! Det var roligt att inte bara läsa med lärarstudenter utan också med andra studenter. I efterhand har det blivit tydligt vad jag velat ha mer av i utbildningen, som det praktiska med att planera undervisningen. Praktiken var en bra övergång där man fick pröva på yrket.

Du är tillbaka på den skola där du själv gick. Varför är läraryrket så bra?

– Det är superkul och världens bästa jobb! Jag gillar mötet med eleverna, att få arbeta med de ämnen jag tycker är mest intressanta, och att man aldrig är ensam utan har kollegor att stödja sig på. Jag känner mig fortfarande som en nykomling på jobbet och frågar ofta om stöd och tips från de mer erfarna lärarna. Det är oerhört viktigt att våga be om hjälp och att ha kollegor som är villiga att dela med sig av sina erfarenheter. Utan mina kollegor hade jag inte klarat av mitt första år som lärare.

 

Elisabeths elevers motivering:

”Vem är en bra lärare? Jo, en sådan som ser att ingen person är den andra lik och att alla har sina olika behov. En sådan som anpassar sina lektioner och uppgifter efter sina elever. En som ibland stannar upp för att se till att alla hängt med så att ingen hamnar på efterkälken. Just en sådan lärare är Elisabeth. Sedan dag ett har hon funnits där för att hjälpa och reda ut frågetecken kring uppgifter. Men hon är även den läraren som en kan vända sig till när en inte mår bra och behöver någon att prata med. Hon är den som ser alla och gör alltid vad hon kan för att lyfta just den individen så att hen kan nå en sådan hög nivå som möjligt. Men hennes goda sidor slutar inte här. Hon är positiv, saklig och envis. Hon ger inte upp i första taget. Jag har aldrig träffat en lärare innan som är redo att bjuda på sig själv så mycket som hon gör för att lysa upp elevers dag. Därför är Elisabeth min favoritlärare: för att hon ser alla samt gör sitt yttersta för att alla ska trivas.”

 

20 000 elever har nominerat till årets lärare