Pirls-undersökningen har genomförts var femte år sedan 2001 och Sverige har deltagit vid samtliga undersökningar. Sverige presterade bäst 2001 och därefter har resultatet sjunkit vid varje undersökning fram tills nu då Sverige förbättrat resultatet och presterar på samma nivå som 2001. Pirls testar elevernas kunskaper i läsförståelse både vad gäller faktatexter och skönlitteratur. Resultatet visar att eleverna är lika bra på båda texttyperna.

– Detta är den fjärde internationella undersökningen i rad som visar på elevers förbättrade kunskaper. Jag hoppas att detta ger råg i ryggen till alla som arbetar inom skolan, säger Peter Fredriksson, generaldirektör på Skolverket, i ett pressmeddelande.

De svenska eleverna har i genomsnitt 555 poäng i resultat på läsförmåga. Det är 16 poäng över genomsnittet i EU- och OECD-länderna. Bland de 50 länder som deltar så presterar sju länder bättre än Sverige. Jämfört med de nordiska länderna som deltar presterar Sverige bättre än Danmark, sämre än Finland och lika bra som Norge.

Ännu bättre på digital läsning

För första gången har ePirls genomförts. Det är ett läsprov som görs på dator i en simulerad internetmiljö. Syftet med provet är att undersöka elevernas förmåga till den typ av läsning på internet som blir allt vanligare när det gäller att söka och ta till sig information både i skolan och på fritiden. Sverige presterade fjärde bäst bland de 14 länder som deltog. Bara Singapore, Norge och Irland var bättre. Undersökningen visar att svenska elever är ännu bättre på digital läsning jämfört med pappersläsning. Sveriges resultat i webbläsning är 559 poäng. Genomsnittet för de deltagande EU- och OECD-länderna, var 547 poäng.

 

Läs hela pressmeddelandet på skolverket.se

Skolverkets rapport Pirls.

Rapporten ePirls.