IT-avdelningen strävar efter att leverera en så stabil och säker plattform som möjligt till alla användare med Arbetsplatstjänsten Mac. Som ett led i detta så testas alltid nya versioner av operativsystem innan de installeras på datorerna. Installera därför inte själva macOS High Sierra på era datorer. Det är ett nytt macOS med ett nytt filsystem (APFS) vilket bl.a. kan innebära problem med externa enheter (t. ex. externa hårddiskar, USB-stickor osv.) som har det äldre filsystemet HFS+.

Just denna testning, att inte släppa ut något som inte är säkerställt att det fungerar, är en av de stora fördelarna med Arbetsplatstjänsten. Den är också en förutsättning för att IT-avdelningen ska kunna garantera kvaliteten i tjänsten. En annan stor fördel är naturligtvis den support som Helpdesk erbjuder.

Testningen av macOS High Sierra är igång enligt den process som IT-avdelningens alltid arbetar efter vid nya versioner av operativsystemet. Den går ut på att säkerställa att våra tjänster fungerar som de ska även efter uppgradering. Testarna kan inte slutföras förrän en skarp version av operativsystemet har kommit ut.

När testningen är avslutad kan Helpdesk hjälpa till att uppdatera operativsystemet för de som så önskar.