IT-support

  1. Du är här:
  2. Start
  3. Stockholms universitet
  4. Internt
  5. IT
  6. IT-support

Serviceportalen - självhjälpsportal som är öppen dygnet runt

I Serviceportalen kan du hitta manualer, guider och instruktionsfilmer för både IT-system och programvaror. Du kan också lägga beställningar i portalen, både gällande IT-tjänster men även nycklar och passerkort. Liksom tidigare kan du naturligtvis kontakta Helpdesk om du behöver hjälp.

Att tänka på inför julledigheten

Tänk på att hänvisa din telefon och lägga in ett frånvaromeddelande i e-posten när du är ledig. Meddela Helpdesk eventuella avvikelser i öppettider mm, så att telefonisterna kan koppla samtalen rätt.

Byt lösenord på ditt universitetskonto

Här får du tips om hur ditt lösenord ska vara utformat samt länk till sidan där du kan byta ditt lösenord.

Bluffmail - phishing - nätfiske - skräppost

Bedrägeriförsök på nätet blir allt vanligare och mer och mer sofistikerade. Var misstänksam mot e-postmeddelanden från personer du inte känner och var försiktig med att klicka på länkar och bifogade filer.

Indentifiera phishing

Nätfiske eller phishing är ett begrepp som innebär att någon försöker få åtkomst till dina inloggnings–uppgifter eller annan känslig information (bankkonton, PIN-koder etc). I artikeln får du tips hur du kan identifiera ett phishingmail.

Trådlöst nät på universitetet

På Stockholms universitet finns två trådlösa nätverk; SU och eduroam. Täckningen på campus är god och byggs ut successivt. Hur använder jag det trådlösa nätet?

Antivirusprogram på Stockholms universitet

Stockholms universitet har avtal med Sophos Endpoint Protection för antivirusprogramvara. Avtalet inkluderar även licens för hemanvändande för anställda vid universitetet.

E- learning – lär dig Officepaketet på webben!

Lär dig mer om Microsofts operativsystem eller de olika programmen i Officepaketet vid ditt eget skrivbord när det passar dig.

Beställning eller felanmälan av IT-tjänster

Vill du göra en beställning eller felanmälan, eller har frågor om IT-tjänsterna vid Stockholms universitet är du välkommen att kontakta oss.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Kontakt

Kontakta Helpdesk

Telefon: 08-16 1999
Telefontider:

  • vardagar sommartid kl 8.00-16.00
    (1 maj-15 september)
  • vardagar vintertid kl 8.00-16.40
    (16 september-30 april)

Kontakta IT-avdelningen