Vad är phishing?

Nätfiske eller phishing är ett begrepp som innebär att någon försöker få åtkomst till dina inloggningsuppgifter eller annan känslig information (bankkonton, PIN-koder etc).

Om du misstänker att ditt konto kapats (=någon har kommit åt dina inloggningsuppgifter) kan du kan du byta ditt lösenord på Kontohantering

Du kan identifiera ett phishingmail genom att kontrollera följande:

  1. Kommer mailet från en okänd avsändare?
  2. Är grammatiken inkorrekt? (Nätbedragare använder ofta Google translate för att översätta till svenska)
  3. Innehåller mailet en okänd fil? (Ladda aldrig ner okända filer. Filen kan innehålla virus eller annan skadlig kod)
  4. Finns det en klickbar länk?
  5. Är länkens webbsida okänd? (För att kontrollera länken - för muspekaren över länken för att förhandsvisa den)
  6. Frågar mailet efter inloggningsuppgifter eller andra personliga uppgifter?

Om du misstänker att meddelandet är ett spam- eller nätfiskeförsök, kontakta Helpdesk för en analys.


Exempel på phishingmeddelanden


Observera att IT-avdelningen ALDRIG ber dig om ditt lösenord!