Många institutioner och avdelningar har inte minst vid terminsstart behov av att skicka e-post till ett större antal mottagare för att informera, bjuda in till seminarium, skicka ut enkäter etc. Större utskick fastnar dock i det utgående spamfiltret, därför har IT-avdelningen tagit fram en rutin för att undvika detta.

Skicka e-post till 799-2000 mottagare

Om du behöver skicka e-post till mellan 799 och 2 000 mottagare ska du senast en arbetsdag innan utskicket föranmäla det via Serviceportalen. Detta gäller även för e-postlistor som kan ha många mottagare. IT-supporten gör då en tillfällig förändring i spamfiltret och ditt utskick går iväg utan problem. Utskicket kan sedan göras från det egna e-postkontot, från ett funktionskonto eller från en e-postlista.

Skicka e-post till 2000+ mottagare via e-postverktyget

För utskick till fler än 2 000 mottagare måste utskicket godkännas av kommunikationschefen. Utskicket görs via  e-postverktyget. För att få tillgång till e-postverktyget måste du gå en kortare introduktion i e-postverktyget, kontakta Visuell identitet. Den typen av större utskick har normalt en handläggningstid om 10 arbetsdagar., så beställ i god tid innan du vill göra ditt utskick. Handläggningstiden kan vara längre under storhelger och under sommartid. 

Du kan beställa adresslistor till alla studenter och alla medarbetare från IT-supporten. Övriga adressurval tar du fram själv, se instruktioner i Serviceportalen.