Scenografi är ett rum i ständig förändring; ett rum som samverkar med aktörernas handlingar och rörelser – och ibland till och med flyttar ut scenrummet i salongen.

Ett allkonstverk

För 120 år sedan kunde scenografin i en föreställning antingen vara en del av föreställningens magnifika allkonstverk med illusoriska hav och dramatiska skogar, eller en naturtrogen interiör med bord, stolar, mattor och draperier på en intim teaterscen.

Konstnärlig prägel

Några decennier senare kastades möblerna ut: konstnärerna gjorde entré i teater- och operahusen och satte sin egen prägel på scenrummet. Borta var realismen, i stället blev skådespelarna, dansarna och sångarna inordnade i tredimensionella konstverk som var tydliga avtryck av den konstnär som engagerats för uppsättningen.

Del av skådespeleriet

Idag är det svårt att betrakta scenografin som skild från skådespelarnas rörelser och effekterna av ljus och ljud. Oavsett om den består av avancerade byggnadskonstruktioner, skulpturala kostymer, eller bara ljussättning av en annars tom scen så är scenografin en helt integrerad del av en föreställnings alla element, från aktörer till musiksättning.

Bergmans uppsättningar

Fil dr Magdalena Holdar är lektor i konstvetenskap vid Stockholms Universitet. Hennes avhandling Scenography in Action (2005) undersökte scenografin till Ingmar Bergmans uppsättningar vid Dramaten och Operan under 1990- och 00-talen.

Läs mer om Kungliga Operans föreställning Alice i underlandet.

Läs mer om föreläsnaren  Magdalena Holdar.