"Det är inte i första hand kunskap om problemen som leder till att vi köper miljömärkt fisk, utan känslosamma berättelser som väcker engagemang", säger Malin Jonell, nybliven doktor i systemekologi vid Stockholms universitet.

Malin Jonell
Malin Jonell

Viktigt att man kan göra skillnad

Resultatet är särskilt intressant eftersom många kampanjer för att få människor att köpa miljömärkt fisk och skaldjur mest går ut på att öka kunskapsnivån kring hur de produceras och hur miljön påverkas. Men bland dem som Malin Jonell frågade om sina köpvanor var det istället känslosamma berättelser som varit viktiga, som en TV-dokumentär om laxodling eller bilder på döda fiskar som sjunker till botten efter att ha kastats i från båtar som redan fyllt sin fiskekvot.

"Det är viktigt att man som individ tror att man kan göra skillnad genom att välja miljömärkt, eller att man känner att man har ett ansvar för miljön", säger Malin Jonell.

Förenklad bild av världen

Försäljningen av fisk och skaldjur ökar snabbt i takt med att världens befolkning får råd att betala och vill ha mer mat med protein från djurriket. Den största marknaden finns i Asien, men där finns nästan ingen miljömärkt fisk alls. Dessutom är det svårt att ställa om odlingen av till exempel lax och jätteräkor, som är svårt att odla på ett sätt med liten miljöpåverkan och som vill ha annan fisk som foder. Fisk som används som foder till hållbar fisk kan till exempel komma från ohållbara fisken.

"Vi människor har i allmänhet en lite förenklad uppfattning av världen, som t.ex. att miljömärkt mat alltid är bättre. I min forskning vill jag ta reda om det verkligen stämmer. Hur mycket bättre är egentligen en ekologisk lax och hur kan vi få konsumenter att göra mer miljösmarta val?"

Hör Malin Jonell intervjuas av Elsa Helin, pressekreterare på Stockholms universitet.