"Jag vill berätta om Nawal Bulbuls arbete med "Shakespeare in Zaatari", för och med barn i flyktinglägret Zaatari i norra Jordanien, om hans syn på sitt konstnärsskap och om barns rätt till konstnärligt skapande" säger Annika Rabo.

Skådespelartältet

I den nyligen publicerade artikeln ”Kultur och utbildning/kulturutbildning för syriska barn” ger Annika Rabo och kollegan Marianne Boqvist en inblick i kulturprojektprojekt "Shakespeare in Zaatari" i flyktinglägret Zaatari i norra Jordanien. Artikeln skildrar verksamheten i skådespelartältet i Zaatari där skådespelaren och regissören Nawar Bulbul har låtit flyktingbarn från södra Syrien lära sig spela teater och delta i uppsättningar av Shakespeare-pjäser. Projektet Shakespeare in Zaatari har bland annat resulterat i två produktioner ”Romeo och Julia” (2015) och ”Kung Lear” (2014).

Riktig publik

Kung Lear spelades flera gånger i Zaatari både för lägrets invånare och för publik inbjuden utifrån. Dessutom framfördes pjäsen i den antika amfiteatern i Amman efter att 60 av barnen fått tillstånd att, för detta tillfälle, lämna lägret.

Läs mer om Annika Rabos forskning och se en kort dokumentärfilm om Shakespearetältet i Zaatarilägret.

Fånge 10 0000

Rabo berättar även om den syriske författaren Mansour Al Mansour, numera bosatt i Kristinehamn, som nyligen kom ut med en bok på svenska "Fånge nummer 10 000". Boken är fiktiv, men bygger på författarens egna erfarenheter som politisk fånge i Syrien.

Läs mer om vandringsdramat EXIL -  fria poeter på flykt

Annika Rabo är sedan 2008 professor i socialantropologi vid Stockholms universitet. Hon har tidigare varit lektor i socialantropologi vid Linköpings universitet, forskare vid Vetenskapsrådet samt vid Centrum för forskning om internationell migration och etniska relationer - CEIFO – vid Stockholms universitet.

Vetenskap för vetgiriga

Under vinjetten Vetenskap för vetgiriga samarbetar Stockholms universitet med Stockholms stadsbibliotek. Tillsammans erbjuder vi öppna föreläsningar i aktuella ämnen där publiken även kan ställa frågor och samtala med forskarna.