1. Öppna sidan där du vill att din artikel ska ligga (ha sin "hemvist"). Det gör du antingen i navigeringsträdet till vänster eller i Arbetsytan.

2. Under fliken "Artiklar" väljer du StandardArticle och klickar på "Skapa". OBS! När vi skapar artiklar väljer vi alltid typen StandardArticle.


3. Fliken "ny Standardartikel" öppnas nu i arbetsytan och det är här du arbetar  med din artikel. I artikelredigeraren finns 5 flikar och i det här avsnittet går vi igenom flikarna "Text & bilder" samt "Metadata". De övriga 3 flikarna går vi igenom i avsnitten: Artikelns puffläge, Fliken "Avancerat"  och Fliken "Utökade funktioner".

Under artikelfliken "Text & bilder"

4. Tidstillstånd: Med dessa inställningar ställer du in när din artikel ska publiceras och avpubliceras. Om du inte fyller i något kommer artikeln att publiceras direkt.
Om du lägger in avpubliceringstid, kommer artikeln inte längre att vara sökbar på internet men du kan fortfarande förhandsgranska den. Du kan alltså använda tidsstyrningen för att arbeta och kunna granska en artikel före publicering.
Läs mer om avpublicering

5. Fyll i:
a. Titel. En artikels titel ska locka till läsning, vara tydlig, berättande, relativt kort och ska kunna vara förståelig även utanför sin kontext. En titel ska inte vara en överskrift, t.ex. "Information om kursen".
b. Ingress.  Ingressen ska sammanfatta vem, när, var, vad och hur.
c. Metabeskrivning. Text som visas i sökresultat, max 150 tecken. Läs mer om sökoptimering
c. Text. OBS! Om du klistrar in texten måste du klicka på ikonen "Klistra in som text", annars får du med massa konstiga stilar som garanterat kommer att ställa till problem senare. (Med alternativet "Klistra in som Word" ligger det kvar kod.)

d. Sidansvarig: Här anges vanligtvis namnet på din institution/enhet.

e. Webbredaktör: Fylls i automatiskt längst ner under artikeln. Namnet är klickbart för att kontakta redaktören. Hur ändrar jag namnet?

f. Senast uppdaterad: Fylls i automatiskt längst ner under artikeln. Om du gör en mindre ändring och inte vill att detta datum ska ändras, bockar du i rutan vid "Ändra inte 'Senast uppdaterad' (redaktionell förändring)".

g. Funktionsadress till sidansvarig: Här kan du lägga in en mejladress. Om detta fält är ifyllt försvinner webbredaktörens klickbara namn under artikeln och texten i fältet Sidansvarig blir istället en klickbar länk till denna mejladress. Tips: Bra att göra detta så blir webbarbetet mindra personberoende.

h. Lägg till relaterade artiklar, bilder, videos och filer, se listan med dessa olika instruktioner.

 

i. Kategorisering: Här kategoriserar du artikeln. Det finns lokala kategorier för din egen sajt men även globala kategorier, så att den kan "skjutas upp" på andra sajter. Om du anger den lokala kategorien "A-Ö" kommer artiklen att läggas till din A-Ö lista.

Mer om hur du kategoriserar kan du läsa här


Under artikelfliken "Metadata"

6. Fyll i metadata:
a. Keywords: Nyckelord används inte längre av t.ex. Google och därför behöver du inte fylla i något här. Om du ändå skriver in nyckelord ska varje ord separeras med ";".
b. Description: Ange artikelns rubrik, ingress eller annan beskrivning med max 150 tecken. Beskrivningen är den text som syns i sökresultatet och används av sökmotorer då de indexerar din sajt. Du behöver inte ange Stockholms universitet eller institution/enhet.
Läs mer om sökoptimering


7. Spara och infoga