Profiles

Katarina Lagercrantz All

Katarina Lagercrantz All

Vik. Universitetslektor

View page in English
Arbetar vid Institutionen för pedagogik och didaktik
Telefon 08-120 763 59
E-post katarina.lagercrantz@edu.su.se
Besöksadress Frescativägen 54
Rum 2611
Postadress Institutionen för pedagogik och didaktik 106 91 Stockholm

Om mig

Katarina Lagercrantz All har sitt forskningsområde inom yrkespedagogik med fokus på lärande och delaktighetsprocesser i yrkesutbildning inom framförallt vård och omsorgssektorn. Katarina tillhör forskningsmiljön Yrkeskunnande och lärande.

I sin avhandling med titeln Delaktighet- och lärprocesser i en yrkesutbildning: En studie av vuxna elevers erfarenheter av vård- och omsorgsutbildningen inom Komvux, ställer Katarina frågor om utbildningens betydelse för eleverna, vilka utmaningar eleverna möter och vad som påverkar deras lärande.

Katarina har en bakgrund som sjukgymnast och lärare inom vård och omsorg inom den kommunala vuxenutbildningen och undervisar inom yrkeslärarrutbildningen. Hon är kursansvarig i kurserna Didaktik i yrkesutbildning, 7, 5 hp, Kvalitetsarbete i yrkesutbildning 1 och 2, 4 respektive 7, 5 hp, Sociala relationer i yrkesutbildning ur ett mångfaldsperspektiv 7, 5 hp och Verksamhetsförlagdutbildning VFU 1, 7, 5 hp., samt gör trepartssamtal med studerande och handledare inom vård- och omsorg. Hon har även kursen Handledning för yrkeslärare 7, 5 hp. 

Publikationer

I urval från Stockholms universitets publikationsdatabas
  • 2017. Katarina Lagercrantz All (et al.).

    Numerous research on the development of knowledge and skills within health and social care has been undertaken; however, it can be argued that there is a need to understand the connection between inclusion and the development in knowledge and experience.  The purpose of this dissertation is to explore students’ experiences of the health and social care adult- education program, and participation and learning processes it represents.  The program is considered the formal route to acquire a position as a nursing assistant or health care assistant. Furthermore, the program can be seen as a combination of vocational training, and a measure to reduce unemployment.

    This empirical study is based on 15 in- depth interviews with students in the health and social care adult-education. These interviews are using a hermeneutic interpretation method, and draw on Lave and Wenger`s theory of learning. In addition to sociocultural theory according to Säljö.

    Findings indicate that the adult-education program in health and social care is not only a training process, but also a participation process. For the students, it is about gaining participation in the professional community, in Swedish society, and also about an existential safety in a social context. In order to gain participation, intellectual and physical artifacts, as well as personal qualities, are a prerequisite. Despite these requirements, and the challenges students face, the findings reveal that most students continue their studies. This finding leads to the idea that health and social care can be understood a discipline of inclusion.

    These findings assist the health and social care field in understanding the connection between said artifacts for inclusion in working life and society; in addition, that such programs should be understood from a wider perspective and viewed in relation to the tension between three educational projects: the students` individual project, the program organizer’s project and the national, societal education project.

Visa alla publikationer av Katarina Lagercrantz All vid Stockholms universitet

Senast uppdaterad: 15 september 2017

Bokmärk och dela Tipsa