Stockholms universitet

Diana von Börtzell-SzuchDoktorand

Om mig

Sedan våren 2022 är jag doktorand i forskarskolan GiftED där jag har inriktningen specialpedagogik och särskild begåvning. Forskarskolan ges i samarbete mellan Stockholms universitet, Karlstads universitet och Mälardalens universitet. Jag även är verksam som lärare inom speciallärarutbildningen med inriktning mot språk-, läs- och skrivutveckling vid Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet. 

Mitt forskningsintresse rör elever med hög potential att utveckla en avancerad läs- och skrivförmåga samt hur undervisning i de tidiga skolåren kan möta dessa elevers behov i en inkluderande praktik. 

Jag har en bakgrund som klass-, ämnes- och speciallärare i grundskolan samt som lärarutbildare i svenskämnets didaktik inom olika grundlärarutbildningar med inriktning mot årskurs F - 6. Jag har bland annat undervisat i samt varit kursansvarig för olika kurser som behandlar språk-, läs- och skrivutveckling, läs- och skrivundervisning samt läs- och skrivsvårigheter. Vidare har jag även varit programansvarig för Grundlärarprogrammet F - 3 vid Stockholms universitet. Som lärarutbildare har jag ett stort intresse för hur undervisning inom högre utbildning kan främja studenters utveckling av akademisk litteracitet. 

Huvudhandledare: professor Mara Westling Allodi (Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet)

Handledare: Attila Szabo (affilierad forskare, Institutionen för ämnesdidaktik, Stockholms universitet)

Publikationer

I urval från Stockholms universitets publikationsdatabas

  • Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov

    2022. Diana von Börtzell-Szuch, Sari Vuorenpää.

    Bok

    Hur kan den tidiga läs- och skrivundervisningen utformas för att stödja och stimulera alla elevers läsande och skrivande? Vad kan vi göra när läs- och skrivutvecklingen inte går som vi önskar för alla elever? Hur kan lärare anpassa sin undervisning för att möta elevers varierade språkliga behov? Denna bok ger olika perspektiv på vad språkliga utmaningar kan innebära; hur de kan upptäckas, och vad lärare kan göra för att anpassa undervisningen så att den inkluderar alla elever.   Alla elever är unika och kan i någon fas behöva extra anpassningar eller särskilt stöd.  Den undervisning och det stöd som fungerar för en elev behöver dock inte fungera för en annan. Grunden för en framgångsrik läs- och skrivundervisning är gedigen kunskap om läs- och skrivutveckling, om vad som kan orsaka hinder och vad som kan stötta fortsatt utveckling. 

    I bokens kapitel diskuteras bland annat flerspråkiga elevers skrivande på svenska, liksom bedömning och kartläggning av den tidiga läs- och skrivutvecklingen. Vidare lyfts hur läs- och skrivsvårigheter i kombination med neuropsykiatriska svårigheter, språkstörning, intellektuell funktionsnedsättning och dyslexi kan inverka på och synas i elevers läsande och skrivande samt vilka konsekvenser det kan få för undervisningen. Innehållet belyser också hur den tidiga läs- och skrivundervisningen kan stimulera och motivera till läsande och skrivande på olika sätt och hur assisterande teknik kan användas. Boken lyfter även hur språklig sårbarhet kan mötas i undervisningen samt vad Läsa-, skriva-, räkna-garantin innebär för läs- och skrivundervisningen.

    Läs mer om Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov
  • Speciallärares och specialpedagogers röster om mötet med elevers varierade språkliga behov

    2022. Diana von Börtzell-Szuch, Sari Vuorenpää. Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov, 293-316

    Kapitel

    I bokens avslutande och femtonde kapitel lyfter Diana von Börtzell-Szuchoch Sari Vuorenpää erfarna speciallärares och specialpedagoger röster och resonemang om läs- och skrivundervisning i relation till det specialpedagogiska uppdraget – exempelvis att möta olika språkliga utmaningar och att kartläggaelevers språk-, läs- och skrivutveckling. Vidare lyfts arbetet med att utveckla specialpedagogiska förhållningssätt i den ordinarie undervisningen.

    Läs mer om Speciallärares och specialpedagogers röster om mötet med elevers varierade språkliga behov

Visa alla publikationer av Diana von Börtzell-Szuch vid Stockholms universitet