Profiles

Anne-Li Lindgren

Anne-Li Lindgren

Professor

View page in English
Arbetar vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
Telefon 08-120 763 18
E-post anne-li.lindgren@buv.su.se
Besöksadress Frescati Hagväg 16b
Rum 140
Postadress Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen 106 91 Stockholm

Om mig

Professor och avdelningsföreståndare

Avdelningen för Förskollärarutbildning och Förskoleforskning

Undervisning

Undervisar inom förskoledidaktik i grund- och forskarutbildningen.

Områden: i) Historiska perspektiv på förskola - professionalisering och barnperspektiv; ii) Sätt att se och seendeparktiker bland pedagoger och barn i förskolan: historiska och samtida perspektiv; iii) Lek - vad är det och hur kan det användas i förskolan; iv) Observationer och dokumentationer i förskolan - varför vi behöver en visuell etik som inkluderar barn och vuxna.

 

Forskning

Jag bedriver barnforskning i skärningspunkten mellan barndomsstudier, barnkultur, förskola, mediestudier, kulturstudier, barndomshistoria och visuella studier. Jag är välbekant med olika diskursanalystiska traditioner och historiska analyser. I nuläget är jag särskilt intresserad av observationer, dokumentationer och visualitet i och runt förskolan historiskt och i samtiden.

Forskningsprojekt

Förskolan som bild- och blickapparat: seendepraktiker och visuell kunskapsproduktion i barns vardag

Doktorandprojekt

Filmetnografi om film i förskolan: barns och vuxnas perspektiv (Maria Olsson)

Vilan och barns sovande i förskolan under 1900- och 2000-talet: Visuella etnografier i förskola och arkiv (Sofia Grunditz)

Nyanlända familjers möte med svensk förskola (Wiji Bohme Shomary)

Tidskriften Barnträdgården som professionaliserings- och visualiseringsarena: diskurser om pedagogik och didaktik i en samhällskontext (Annelie Fredricson)

Senaste bok

Etik, intergitet och dokumentation i förskolan. Malmö: Gleerups, 2016.

Senaste artiklar

Lindgren, A-L & van Vulpen, W. Estetiska transformationer: Att följa en kanins väg från en konsthall, via en förskola och vidare till konsthallens ateljé, Pedagogisk forskning i Sverige (temanummer: Nya tendenser inom pedagogisk forskning), 2016, Årg. 21, Nr 1-2,  sid 101-124.

Lindgren, A-L. Materializing fiction: Teachers as creators of play and children as embodied entrants in early childhood education. International Journal of Play (accepted for publication).

Uppdrag

Bedömare i UKÄs pilotutvärdering av grundlärarprogram (2016-2017).

Ledamot i Vetenskapligt råd, Myndigheten för kulturanalys.

Föreläsningar på webben

40 år med lagstadgad förskola, Förskola för alla - i TV (2015)

I Förskolan

Synen på barn mer komplex (2016)

Senast uppdaterad: 3 januari 2017

Bokmärk och dela Tipsa