Stockholms universitet

Ingrid LjunggrenGäst

Publikationer

I urval från Stockholms universitets publikationsdatabas

  • Dialogue as psychological method: a study of training interviewing and communication skills in psychology students

    2022. Ingrid Ljunggren (et al.). Nordic Psychology

    Artikel

    Verbal interaction is at the heart of many helping professions. This is often reflected in the curriculum of professional training. Somewhat surprisingly, there is a dearth of research regarding the assessment and training of students in these skills, not least of those about to become psychologists. The present study focused on communicational microskills in psychology students. We were interested in generic skills that should be observable across different training tasks focused on training interviewing skills. Video-taped interview segments, where the students acted as interviewers, were rated by their instructors using an eleven-item assessment of active listening skills. A total of 206 students were included, of whom 63 were assessed on five consecutive occasions over three semesters. The assessment showed satisfactory overall homogeneity. An investigation of the factor structure identified three principal components: Attention and exploration; Structuring skills; and Direct relating. In the subsample that was studied over repeated sessions, a marked progression was observed over time. The results are discussed in terms of implications for assessment and training within an educational context.

    Läs mer om Dialogue as psychological method
  • Stödsamtal och stödterapi

    2017. Ingrid Ljunggren.

    Bok

    Många olika yrkesgrupper använder stödjande samtal professionellt. Stödsamtal och stödterapi används inom till exempel sjukvård, social­­tjänst, skola och psykiatri när man av olika skäl inte kan erbjuda traditionell och evidensbaserad psykoterapi.Trots att dessa stödformer är så vanliga har de inte särskilt hög status och är inte heller väl utforskade. De bygger därmed till stor del på samtalsledarens egna erfarenheter och tysta kunskap om vad som är viktigt i stödjande samtal.


    Denna bok operationaliserar och konkretiserar begrepp som hjälper oss att förstå vad skickliga stödsamtalsledare och stödterapeuter gör, hur de gör det och varför. Därmed synliggörs professionella stödsamtal och stödterapi som det kvalificerade arbete det faktiskt är.


    I boken beskrivs den professionella samtalsledarens generiska samtals­färdigheter. Både stödsamtalet och stödterapin ges en teoretisk ram men presenteras också med konkreta exempel. Såväl det gemensamma som skillnaderna mellan de båda stödformerna tydliggörs.


    Stödsamtal och stödterapi riktar sig främst till professionella hjälpare inom psykiatri, vård, skola och omsorg samt till studenter inom dessa utbildningsområden. Den är en fristående fortsättning till Samtalet som psykologisk metod (2014).

    Läs mer om Stödsamtal och stödterapi
  • Samtalet som psykologisk metod

    2014. Ingrid Ljunggren.

    Bok

    Samtalet som psykologisk metod presenterar konkreta beskrivningar och en systematisering av generiska professionella samtalsfärdigheter. De har ofta betecknats som s.k. tyst kunskap och som därför inte tidigare i nämnvärd utsträckning har systematiserats så att man kan beskriva vad och hur man gör när man leder ett professionellt samtal. Dessa generiska färdigheter är av sådan karaktär att de ligger till grund för alla professionella psykologuppdrag. Boken ger även förslag på hur undervisning och bedömning av samtalsfärdigheter kan läggas upp.

    Boken vänder sig i första hand till psykologstudenter men även till studenter vid övriga professionsutbildningar där samtalet är ett professionellt verktyg. Det kan till exempel vara socionomer, läkare och jurister. Förhoppningsvis kan även redan yrkesverksamma ha glädje av boken.

    Läs mer om Samtalet som psykologisk metod

Visa alla publikationer av Ingrid Ljunggren vid Stockholms universitet