Profiles

Marie Hållander

Marie Hållander

Universitetslektor

View page in English
Arbetar vid Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik
E-post marie.hallander@hsd.su.se
Besöksadress Svante Arrhenius väg 20 A, plan 3,4,5
Rum P 319
Postadress Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik 106 91 Stockholm

Om mig

Jag är forskare inom pedagogisk filosofi och disputerade 2016 med avhandlingen Det omöjliga vittnandet: om vittnesmålets pedagogiska möjligheter, utgiven av Eskaton (2017). Undervisar idag inom olika delar av lärarprogrammet på Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik. Jag är också författare till Tjänster i hemmet (2013, Kabusa Böcker).

 

Utmärkelse

”Graduate Student Travel Awards” for the paper "Relational Witnessing: On Translation and Pedagogical Transformation", at American Educational Research Association (AERA), Washington DC, 2016.

 

Publikationer

I urval från Stockholms universitets publikationsdatabas
  • 2017. Marie Hållander.

    Kan en undervisning byggd på vittnesmål som vittnar om historiska sår bidra till att rätta det orätta? Det omöjliga vittnandet undersöker vad det finns för pedagogiska möjligheter i vittnandet och i vittnesmålet genom en filosofisk utredning av olika aspekter, närmare bestämt representation, subjektivitet och känslor. Det är en filosofisk studie som utgår från Giorgio Agamben, men också från The Latina Feminist Group, Gayatri Chakravorty Spivak, Sara Ahmed och Eduardo Glissant.

    Vad har vittnesmålet för pedagogiska möjligheter att förändra nuet? På vilket sätt kan vittnandet möjliggöra processer av subjektivitet? Vad kan känslorna göra i mötet med vittnesmål?

    Det omöjliga vittnandet är en omarbetad version, med samma namn, av Hållanders avhandling i pedagogik (2016).

  • 2015. Marie Hållander. Ethics and Education 10 (2), 175-185

    How can the use of testimonies, as representations of suffering, be understood in education? What kind of potential can the use of testimonies have for pedagogical transformation? In this article, drawing on Mollenhauer and Sontag, I discuss the problem of representation as selection in education as it is easier to opt out of that which is difficult to face, to describe and to understand. As an alternative, I see what happens if representations of suffering are related to voices and remnants from the past, drawing on Agamben, and as something that stands between what is possible to say and what is impossible to say, in any language. The article also draws on Spivak's theory of a representational idea based on literary reading, hacking and suturing, which urges 'us' to regard testimonies as relational and to listen to different voices from the past and to make room for them within our own language.

  • 2015. Rebecca Adami, Marie Hållander. Journal of Philosophy of Education 49 (1), 1-13

    In this article, we explore the role of film in educational settings and argue that testimony and narrative are dependent upon each other for developing ethical judgments. We use the film 12 Angry Men to enhance our thesis that the emotional response that sometimes is intended in using film as testimonies in classrooms requires a specific listening; a listening that puts pupils at risk when they relate testimonies to their own life narratives. The article raises the importance of listening in training narrative ethos in relation to violence witnessed in film. The article contributes by enhancing an understanding of a relational dimension to testimony and narrative, which, in an Arendtian sense, is also put forward as a political relation.

Visa alla publikationer av Marie Hållander vid Stockholms universitet

Senast uppdaterad: 3 augusti 2017

Bokmärk och dela Tipsa