Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Speciallärarens yrkesspecifika kompetenser, specialisering mot synskada

Kursens övergripande syfte är att studenten ur ett specialpedagogiskt perspektiv ska utveckla en fördjupaddidaktisk kompetens i att i olika lärmiljöer stödja lärande hos elever med synnedsättning och blindhet (ifortsättningen används endast begreppet "synnedsättning", och däri inkluderas alla grader av synnedsättning,samt blindhet). Detta syfte motiveras av att specialläraren i sitt yrke ska kunna analysera, bedöma och stödjakunskapsutveckling för elever med synnedsättning, kunna förebygga att hinder och problem uppstår samtkunna utvärdera genomförda undervisningsinsatser.

  • Kursupplägg

    I kursen ingår verksamhetsförlagda fältstudier (VFF) i form av datainsamlingar och fältstudier.

    Kursen omfattar tre delkurser:

    Delkurs 1: Synnedsättning ur olika perspektiv 7,5 hp
    Delkurs 2: Didaktiska villkor för elever med synnedsättning 15 hp
    Delkurs 3: Bedömning av och för kunskapsutveckling 7,5 hp

    Delkurser

    Delkurs 1. Synnedsättning ur olika perspektiv, 7,5 hp:

    • syn och synfunktion,
    • vanliga orsaker till synnedsättning förr och nu,
    • utvecklingsaspekter i relation till olika typer av synnedsättning,
    • synnedsättning med och utan ytterligare funktionsnedsättning, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter,
    • samt konsekvenser för lärande och delaktighet,
    • undervisning av elever med synnedsättning ur ett historiskt perspektiv,
    • etiska frågor och rättigheter i samhället för barn med synnedsättning.

    Delkurs 2. Didaktiska villkor för elever med synnedsättning, 15 hp:

    • lärandeteorier och pedagogisk forskning i relation till undervisning av elever med synnedsättning,
    • arbetsmetoder och didaktiska lösningar för att skapa möjligheter till lärande och delaktighet vid olika typer av synnedsättning, med eller utan ytterligare funktionsnedsättning, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter,
    • undervisning i att läsa, skriva och räkna,
    • grundläggande punktskrift,
    • IKT och studietekniska verktyg,
    • bilder och bildtolkning,
    • orientering och förflyttning, anpassning av den fysiska miljön,
    • att anpassa och utvärdera individuella insatser,

    Delkurs 3. Bedömning av och för kunskapsutveckling, 7,5 hp:

    • olika diagnostiserings-, observations- och kartläggningsredskap, test och bedömningsmetoder,
    • formativ bedömning som grund för pedagogisk utredning och åtgärdsprogram och som didaktisktanalysunderlag för anpassning och förändring av undervisning på individ- och gruppnivå,
    • bedömning och betygssättning.

    Undervisning

    Undervisningen organiseras genom campusförlagda föreläsningar och litteraturseminarier, skriftligagruppvisa och individuella arbeten, workshops, laborativa övningar, gruppdiskussioner via lärplattform, verksamhetsförlagda fältstudier (VFF) i form av datainsamlingar och fältstudier samt handledning rörandefallstudier.

    För att få godkänt på delkurs 3 krävs närvaro vid obligatoriskt seminarium. Under kursens gång gesstuderande möjlighet att påverka kursens arbetssätt. För mer detaljerad information hänvisas tillkursbeskrivningen. Kursbeskrivningen finns tillgänglig senast en månad före kursstart.

    Studietakt

    Studietakt, halvfart
    För studier på halvfart (50%) är utbildningen campusförlagd om ca. 10 undervisningsdagar per termin. Undervisningsdagarna är huvudsakligen förlagda till sammanhängande torsdagar och fredagar. Utbildning på halvfart innebär att du behöver kunna avsätta ca 20 timmar i veckan för studier. Studierna består av undervisning, arbete i studentarbetslag, där ni själva kommer fram till gemensam studietid, samt tid för egna studier. Alla studenter förväntas avsätta nödvändig tid för studierna. Mer detaljerad information hittar du i respektive termins kursplan.

    Examination

    Kurskrav
    De specifika kurskrav som gäller för att få godkänt slutbetyg på kursen framgår under rubriken Undervisning i kursplanen.

    Obligatorisk närvaro – kompensation vid frånvaro
    Deltagande i studentarbetslag är obligatoriskt. För att få godkänt på delkurs 3 krävs närvaro vid obligatoriskt seminarium.

    Examinationsformer

    Delkurs 1 examineras dels genom en muntligt och skriftligt presenterad gruppuppgift och dels genom enindividuell skriftlig examinationsuppgift.
    Delkurs 2 examineras dels genom en fältstudieuppgift genomförd individuellt eller i grupp och dels genom enindividuell skriftlig examination.

    Delkurs 3 examineras dels genom en individuell skriftlig uppgift och dels genom en fältstudierapport utfördsom gruppuppgift. Det senare arbetet redovisas även muntligt.

    Examinationsdatum och omexamination
    Examinationsdatum meddelas via schemat i TimeEdit. Webblänk till kursens schema finns på institutionens webbplats samt på kursplatsen i lärplattformen Athena.

    Betygskriterier
    Betygskriterierna meddelas vid kursstart.

    Examinator

    Delkurs 1: Kim de Verdier
    Delkurs 2: Kim de Verdier
    Delkurs 3: Wieland Wermke

  • Schema

    Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.

    Schemalänk VT24

    UQ2SYN: Länk till kursens schema i TimeEdit

    Schemalänk HT23

    UQ2SYN: Länk till kursens schema i TimeEdit

  • Kurslitteratur

    Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.

    Litteraturlistan uppdaterades senast inför HT23 och är fortfarande giltig VT24.

  • Mer information

    Athena

    All kursinformation som finns på denna kurshemsida uppdateras inför varje terminsstart och är aktuell fram tills dess att kursen börjar. Efter det hittar du all information på lärplattformen Athena. För att kunna logga in där krävs det att du är både antagen och registrerad på kursen. Instruktioner till att arbeta med Zoom: Stödresurs Zoom (247 Kb)

     

    Studieinformation

    Webbregistrering
    För att påbörja dina studier VT24 måste du vara registrerad på din kurs. Webbregistreringsperioden VT24 är öppen mellan 3-8 januari 2024 och du registrerar dig själv genom att logga in på Ladok för studenter.

    Digitala verktyg och annan information
    Samlat schema, kontohantering för ditt SU-konto, hur du ansluter till eudoram (WiFi), länkar till lärplattformen med mera: Digitala verktyg och tjänster. Blanketter för anmälan om studieavbrott, ansökan om studieuppehåll, ansökan om återupptagande av studier m.m. finns Under Utbildning.

    Tillgodoräknande
    Om du är antagen som student vid Stockholms universitet kan du som tidigare studerat specialpedagogik, vid Stockholms universitet eller annat lärosäte ansöka om att tillgodoräkna dina tidigare kunskaper. Blanketen för ansökan om tillgodoräknande finns Under Utbildning.

    Studera med funktionsnedsättning

    Stockholms universitet erbjuder olika stödåtgärder för dig med varaktig funktionsnedsättning. Målet är att alla studenter ska ha en möjlighet att studera på lika villkor. För tillgång till stöd måste du som student ansöka om detta hos studentavdelningen. För mer information: Studera med funktionsnedsättning

    Om du har frågor kring särskilt stöd är du välkommen att kontakta kontaktperson för studenter med särskilt pedagogiskt stöd. Kontaktperson vid institutionen är Kristina Salenstedt Linder, studievägledare.

  • Kontakt

    Kursansvarig lärare:
    Delkurs 1, Kim de Verdier - kim.deverdier@specped.su.se
    Delkurs 2, Kim de Verdier - kim.deverdier@specped.su.se
    Delkurs 3, Wieland Wermke - wieland.wermke@specped.su.se

     

    Utbildningsadministration
    Om du har frågor om till exempel webbregistrering, gruppindelning eller information om lärplattformen Athena kontakta utbildningsadministratör: speciallarare@specped.su.se

    Studie- och karriärvägledning
    Om du behöver riktat pedagogiskt stöd under studietiden eller vill diskutera studieplanering kontakta studievägledare: studievagledare@specped.su.se

    Här hittar du övriga kontaktuppgifter för Specialpedagogiska institutionen.