Keith Banting är professor i statsvetenskap vid Queen’s University, Kingston, Ontario och innehar också Queen’s Research Chair in Public Policy vid samma universitet. Han har en mycket omfattande vetenskaplig produktion som bland annat behandlar invandring, integration och utformningen av välfärdsstaten.

Nära anknytning till Stockholms universitet
Keith Banting har nära anknytning till Stockholms universitet och har givit seminarier vid såväl den Statsvetenskapliga institutionen som SOFI. Han är sedan år 2008 medlem av SULCIS Scientific Advisory Board och deltar mycket aktivt i det årliga tredagarsseminariet vid Stockholms universitet dels med egna presentationer, dels med värdefulla kommentarer på bland annat de presentationer som doktorander gör vid dessa tillfällen. Han har varit gästforskare vid SULCIS och SOFI och deltar nu i ett gemensamt forskningsprojekt. Flera av hans arbeten ingår i SULCIS working paper series. Han har förmedlat kontakter och bidragit till att SULCIS-forskare blivit inbjudna till konferenser i Kanada. En av hans doktorander har också varit gästdoktorand vid SOFI/SULCIS.

Hedersdoktor vid Samhällsvetenskapliga fakulteten
Keith Banting blir den 28 september hedersdoktor vid Samhällsvetenskapliga fakulteten i samband med promotions- och installationshögtiden i Stockholms stadshus. Förslaget att han skulle bli hedersdoktor var gemensamt för SOFI/SULCIS och Statsvetenskapliga institutionen och de står gemensamt som värdar för seminariet.

För ytterligare information, kontakta professor Eskil Wadensjö på eskil.wadensjo@sofi.su.se.