Jag studerar matematik vid den Matematiska institutionen vid Stockholms universitet.

 

 

FRÅGOR OCH SVAR:

 

SAMARBETE MELLAN STOCKHOLMS UNIVERSITET OCH KTH

Fråga: Hej! Hur fungerar samarbetet mellan SU och KTH? Kan du t.ex. ansöka om utbyte genom KTH, räknas du som KTH student t.ex. om en ansökan kräver det?

Ett tips (eller flera) du skulle vilja ha vetat redan i första termin? mvh Bako

Svar: Hej Bako. Kandidatprogrammet på Stockholm Universitets kandidatprogram är ett program på Stockholms Universitet. Där är du alltså inte student på KTH. När jag gick programet så hade vi dock två datakurser på KTH då Stockholms Universitet inte har riktig datalogi-institution.

På matematik-mastern så handlar om ett delat program, dvs jag är student på både KTH och på Stockholms Universitet. Jag har tillgång till kurser på båda lärosätena, tillgång till resurser på båda lärosätena etc. Just i fallet med utbyten så vill jag inte lova exakt hur det funkar men jag gissar att du borde ha tillgång även till KTHs utbyten. Du kan pröva kontaka KTHs kontaktperson för utbytesstudier för matematik om du vill veta mer, exchange-out@sci.kth.se

Ang. tips under första terminen så underskattade jag till en början hur mycket jobb man var tvungen att lägga ner. I gymnasiet hade jag relativt lätt med matematiken så jag var ovan vid det höga tempot. Ytterligare ett riktigt bra tips är se till att hitta många bra studiekamrater. Att plugga blir mycket roligare men det är även mycket lärorikt att diskutera sina idéer med andra. Mvh Joakim
________________________________________________________________________________

MATEMATIK 1 PÅ DISTANS

Fråga: Hej! Den här frågan kanske går lite utanför din expertis. Hursomhelst, är det möjligt att bli antagen till hela Kandidaten i matematik men läsa Matematik 1 på distans och sen fortsätt som vanligt utan att behöva böka med fristående kurser? /Benjamin

Svar: Hej Benjamin, Jag kan tyvärr inte ge något bra svar på den här frågan (precis som du misstänkte). Istället rekommenderar jag att du kontaktar vår studievägledare i stället: studievagledning@math.su.se //Mvh Joakim

________________________________________________________________________________

MATTE PÅ GYMNASIET JÄMFÖRT MED NIVÅN PÅ GYMNASIET

Fråga: Hur svåra är kurserna i matematik på universitetet jämfört gymnasiet? Vad är viktigast att kunna bra från gymnasiematten?/Sofia 

Svar: Hej Sofia, Först och främst vill jag poängtera något som jag sa i min video, nämligen att arbetsbördan inte alls är extrem på något sätt. Jag har hunnit med väldigt mycket saker vid sidan om mina studier. Exakt hur svårt det är beror nog lite på vem du frågar och vilka kurser du går. De första kurserna är lite lättare, och ju mer avancerade kurser du går, ju svårare blir det.

Däremot är det definitivt svårare på universitet än på gymnasiet. Det kan dock vara bra att komma ihåg att man på universitet oftast pluggar matte på 50% eller på 100%. På gymnasiet så är ju matten endast en av många andra kurser som man läser. Detta göra att tempot blir mycket högre på universitet. 

Jag tror inte att det finns någon speciell del av gymnasiematten som är extra viktig. Nästan allt från gymnasiet går man ändå igenom i början av de första kurserna. Det som jag tror är viktigast att tänka på är att man kommer behöva plugga en del. Läser man 100% har man oftast inte fler än 4 föreläsningar i veckan som är ca 3 timmar långa vardera. Detta är egentligen inte särskilt mycket tid så det gäller att man tar sitt eget ansvar och läser själv och gör uppgifter. /Joakim

________________________________________________________________________________

HATTARNA

Fråga: Okej, hur många sätt kan vi egentligen välja hattar på? / Lisa
Svar: Hej Lisa! Jag gissar att du undrar över frågan jag ställde i videon, det vill säga: Hur många sätt kan vi välja ut 2 olika hattar ur en mängd av 5 hattar? I videon ger jag svaret 10, men motiverar inte varför. Det kan man göra på flera sätt, men följande resonemang hoppas jag kan övertyga dig. Vi börjar med att välja 1 hatt, detta kan göras på 5 olika sätt. När vi ska välja den andra hatten så har vi bara 4 hattar kvar. Så den andra hatten kan väljas på 4 sätt. Då har vi totalt alltså 4*5=20 möjliga sätt att välja två hattar på. 

Problemet nu är att vi har gjort en så kallad dubbelräkning. Vi har räknat alla par av hattar två gånger. T.ex. så har vi först räknat kombinationen där vi väljer hatt 1 och sedan hatt 2 men sedan har vi även räknat med kombinationen där vi har valt hatt 2 och därefter hatt 1. Totalt sätt har vi alltså fått precis dubbelt så många kombinationer som vi egentligen ska ha, så vi måste dela med 2, detta ger 20/2=10 kombinationer, som ju är samma svar som jag gav i videon. / Joakim