Det finns några egenskaper som gör att vissa människor är bättre på att känna igen dofter än andra. Exempelvis så är ålder en viktig komponent, runt 65 års ålder så börjar förmågan att identifiera dofter kraftigt att avta. Vidare så presterar kvinnor bättre än män kvinnor i luktminnestester. Resultaten kommer från en ny avhandling där Margareta Hedner har undersökt vilka olika faktorer som påverkar vår förmåga att känna och identifiera dofter.

Resultatet visar att även två specifika gener, ApoE och BDNF, påverkar luktminnet i äldre åldrar.

– Varför just dessa gener har en påverkan på luktsinnet kan ha flera orsaker. Dels kan det ha att göra med antal neuron som finns i luktbulben, en så kallad hjärnreserv. Dels kan det bero på att dessa gener är inblandade i degenerering av hjärnceller som sker vid åldrande och vid olika demenssjukdomar, säger Margareta Hedner vid Psykologiska institutionen, Stockholms universitet.

Tidigare studier visar att en förlust av luktsinnet påverkar vår vardag väldigt negativt. Vi upplever det som ett stort handikapp och vår livskvalité försämrats. Att tappa luktidsminnet är dock vanligare än man kan tro - vid äldre ålder har nästan 19 % av populationen en luktnedsättning.

– Då tidigare forskning visar att ett försämrat luktsinne är relaterat till en tidig
Alzheimers diagnos så kan olika lukttester även vara av klinisk relevans, säger Margareta Hedner.

Länk till avhandlingen: Olfactory Function. The influence of Demographic, Cognitive, and Genetic Factors.

För ytterligare information
Margareta Hedner, Psykologiska Institutionen, Stockholms universitet, mobil 0736-79 69 80, e-post margareta.hedner@psychology.su.se