Årets pristagare 2015 från vänster till höger: Per Förnegård, Andrea Sundstrand, Fawad Hassan, Sirkku Männikkö Barbutiu. Foto: Niklas Björling

Pedagogiska priset Årets lärare vid Stockholms universitet delas ut varje år till en pristagare per fakultet. Priset går till lärare som uppfyller kriteriet att han/hon främjar studenternas lärande genom framstående pedagogiska insatser, erkänt intresse och engagemang för utveckling av undervisning liksom erkänd undervisningsskicklighet.

Rektor har nu beslutat om Årets lärare 2015. Pristagarna tilldelas 50 000 kr vardera. Prisbeloppet ska användas för att ge läraren möjlighet att förkovra sig ytterligare inom sitt område. Pristagarna får också ett diplom som utdelas av rektor vid universitetets installations- och promotionshögtid i Stadshuset fredagen den 25 september 2015. Här följer pristagare och motiveringar.

Samhällsvetenskapliga fakulteten
Sirkku Männikkö Barbutiu, Institutionen för data- och systemvetenskap
, utses till Årets lärare 2015 för att hon genom att bjuda in studenterna till en vetenskaplig dialog där de lär av varandra, lyckas väcka deras nyfikenhet och förmår dem att överträffa sig själva. Sirkku underlättar studenternas förståelse genom att skapa lärandesituationer där studenterna utmanas till analys och kritisk reflektion kring begrepp och företeelser. Hon arbetar konsekvent med att ge studenterna återkoppling. Sirkku har på ett betydelsefullt sätt bidragit till utvecklingen av en lärandemiljö som ställer krav på vetenskaplighet och samtidigt drar nytta av de möjligheter som digitaliseringen och IT medför i form av att tillgängliggöra bilder, film och musik. Sirkku delar också med sig av sina pedagogiska kunskaper till kollegor.

Naturvetenskapliga fakulteten
Fawad Hassan, Fysikum,
utses till Årets lärare 2015 för sin målvetenhet och ambition att alla studenter ska förstå även de svåraste aspekterna av fysikundervisningen på de kurser han undervisar. Genom dialog med studenterna under utomordentligt väl planerade och strukturerade föreläsningar och seminarier lyckas Fawad skapa en fördjupad förståelse för begrepp och processer där han tydligt bygger vidare på tidigare kunskaper. Fawad utgår konsekvent från det han identifierat att studenterna tycker är svårt och arbetar med studenternas förståelseutveckling samtidigt som han lyckas hålla en hög stämning med hjälp av en djup och bred kunskap om de teorier och teoretiker som undervisningen bygger på.

Humanistiska fakulteten
Per Förnegård, Romanska och klassiska institutionen
, utses till Årets lärare 2015 för sin mycket goda förmåga att skapa en studentaktiverande lärandemiljö där studenter med olika bakgrund inte bara uppnår lärandemålen, utan också utvecklar ett genuint intresse för ämnet. Per delar med sig av sin glädje och sitt intresse för sitt ämne på ett sätt som får studenterna att känna sig viktiga och duktiga. Han arbetar kontinuerligt med återkoppling på studenternas arbeten och är tydlig och välplanerad i sin undervisning så att studenterna vet vad de ska lägga sin energi på, något som också uppskattas mycket av studenterna.

Juridiska fakulteten
Andrea Sundstrand, Juridiska institutionen
, utses till Årets lärare 2015 för sin förmåga att skapa ett öppet lärandeklimat där hon arbetar med ett flertal olika undervisningsmetoder som tar sin utgångspunkt i praktiska problem relevanta för utbildningen. Andrea verkar konsekvent för att sammanlänka teoretisk förståelse med praktiska exempel och bjuder sina studenter på ett stort kontaktnät av verksamma jurister. På ett engagerande och respektfullt sätt inspirerar Andrea sina studenter till ett utökat intresse för fältet samtidigt som hon genom konstruktiv återkoppling bidrar till deras färdigheter i att skriva texter. Med stor kunskap och humor motiverar hon sina studenter att lägga ner arbete på sina studier.

Film från Installations- och promotionshögtiden 2015 då priset delades ut.