Klyftan mellan hög- och lågutbildade växer, högutbildade drar ifrån när det gäller livslängd.
– Det finns väldigt starkt samband mellan utbildning och hälsa, och utbildning och överlevnad, säger Denny Vågerö, professor i medicinsk sociologi vid CHESS, till Sveriges Radios vetenskapsredaktion.

Klyftan i livslängd har ökat

Denny Vågerö ingår i en nordisk forskargrupp som med hjälp av en stor mängd befolkningsdata visat att klyftan i livslängd ökar sedan 1970.
Resultaten som presenterades vid ett symposium på Kungliga vetenskapsakademien nyligen ställer forskarna inför en gåta: Varför denna ojämlika hälsa trots välfärdsstatens omfattande utbildningssystem och ett väl utbyggt socialt skyddsnät? Vid symposiet framkom att framtida studier måste fokusera på flera faktorer, som utbildningskvalitet, inkomstskillnader och uppväxtförhållanden för att finna förklaringen.

Läs mer på Sveriges Radios webb . Eller lyssna här.

Dokumentation från symposiet ”Health inequalities in modern welfare states
Do we understand present trends”
på KVA 23-24 januari 2013.

Debattartikel i Dagens Nyheter 29 januari. ”Högutbildade lever längre i ett ojämlikt hälso-Sverige”.

Se även film om Denny Vågerös forskning om hälsa, klass och livslängd på Stockholm University Play.