Foto: Alfred-Wegener-Institut/Stefan Hendricks
Den tyska isbrytaren Polarstern ska vara bas för expeditionen som ska sitta fast i isen vid Arktis. Foto: Alfred-Wegener-Institut/Stefan Hendricks

Den tyskledda expeditionen MOSAiC (Multidisciplinary drifting Observatory for the Study of Arctic Climate) är den hittills största Arktisexpeditionen. Expeditionen leds av Alfred Wegener Institute, Helmholtz Center for Polar and Marine Research (AWI) och står inför utmaningar utan motstycke. Isbrytaren Polarstern ska under ett års tid fastfrusen i isen driva i Arktis. Fyra andra isbrytare, varav svenska Oden är en, helikoptrar och flygplan kommer att utrusta expeditionen under resans gång. Expeditionen har 600 deltagare från 17 länder, varav hälften är forskare. I omgångar ska de vara ombord på fartyget för att forska och samla data för att bättre kunna förstå klimatförändringarna.

Ombord på Polarstern finns bland annat kemister, biologer och fysiker som kommer att studera isflaket de driver med. Runtom flaket, som är 1-2 kilometer brett, kommer det att finnas ett elektriskt skyddsfält, för att förhindra att isbjörnar tar sig in. Temperaturförhållandena är tuffa, vintertid kan det bli -50 grader vid Arktis.

Stockholmsforskare studerar djurlivet i Arktis

Foto: Peter Sylvander
Pauline Snoeijis Leijonmalm i Arktis vid en tidigare expedition. Foto: Peter Sylvander

En av forskarna som deltar är Pauline Snoeijs Leijonmalm, professor i marinekologi vid Stockholms universitet
– Vi vill förutspå hur ekosystemet kommer att se ut om 100 år. Hittills har det mestadels bara varit klimatforskare som studerat Arktis. De har kommit fram till att det kommer att ske stora säsongsväxlingar och att det ibland under året kommer att vara helt isfritt. Därför träder vi nu in, för att undersöka vilka konsekvenser säsongsväxlingarna får för djurlivet, säger Pauline Snoeijs Leijonmalm.

Under expeditionen ska Pauline Snoeijs Leijonmalm studera allt från bakterier till fisk. Plankton kan bli större än en centimeter i Arktis på grund av gynnsamma förhållanden, till skillnad från i Östersjön där de bara blir några millimeter till exempel. Pauline kommer också att studera den arktiska torsken som kommer att driva med flaket, i och med att den följer årscykeln med sina lekområden.

Banbrytande expedition

Markus Rex vid Alfred Wegener Institute i Tyskland är chef för MOSAiC. Han ser det som ett banbrytande uppdrag då en så komplex arktisk expedition aldrig tidigare genomförts.
- För första gången kommer vi att kunna mäta klimatprocesserna i centrala Arktis på vintern, förstå denna region och se till att den representeras korrekt i klimatmodeller. Arktis är epicentrum för den globala uppvärmningen och har redan genomgått dramatiska förändringar. Regionen är även avgörande för vädret i Nordamerika, Europa och Asien. Extrema väderförhållanden, som nedströmning av kall arktisk luft på vintern eller värmeböljor på sommaren, är kopplade till förändringarna i Arktis. Samtidigt är osäkerheten i våra klimatmodeller störst i Arktis. Det finns inga pålitliga prognoser för hur det arktiska klimatet kommer att utvecklas eller vad det kommer att betyda för vädret. Vårt uppdrag är att förändra detta.

Studier av växthusgaser och säsongsväxlingarna

Forskare på expeditionen ska också ta reda på hur växthusgaser påverkas av säsongsväxlingarna. På grund av Arktis låga temperatur är regionen extra känslig mot försurning från koldioxid. Det finns också metan (som är en 25 gånger mer potent växthusgas) och kväveoxid (som är en 300 gånger så potent växthusgas). Den förhöjda temperaturen kan också få organismer att börja producera mer växthusgas som leder till återkoppling där temperaturen skruvas upp ännu mer. Forskarna ska även studera det fenomenet mer.

Andra intressanta frågeställningar är hur arktiska livsformer överlever extrem kyla, ett fast ishölje, månader av mörker under polarnätterna, och vilken typ av metabolism de har. MOSAiC-expeditionen kommer att utforska detta livets mysterium, som fortgår under vad som verkar vara extremt ogynnsamma förhållanden och under en hel årscykel.

En drömexpedition

För Pauline Snoeijs Leijonmalm, som varit på expeditioner i Arktis sedan 2002, är detta en drömexpedition.
– Efter att ha hört talas om MOSAiC för första gången för mer än fem år sedan, visste jag omedelbart att det här är vad jag letat efter! Jag började drömma om de fantastiska vetenskapliga resultaten som skulle kunna uppnås under en hel säsongscykel i det centrala arktiska havet. Nästan allt vi kan upptäcka skulle vara helt nytt och där är det högsta yrkesmässiga förverkligandet en forskare kan uppnå.

Fakta om expeditionen

• Budgeten är ungefär 140 miljoner euro.
• Under året kommer cirka 300 forskare från 17 länder att vara ombord, från Belgien, Kanada, Kina, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Storbritannien, Japan, Nederländerna, Norge, Polen, Ryssland, Spanien, Sverige, Schweiz och USA.
• De kommer att få stöd på land av forskare från Österrike och Sydkorea.
• Frågorna som undersöks under expeditionen är nära kopplade till varandra.
• Forskarna studerar hela klimatsystemet i Central Arktis för första gången.
• Data samlas inom fem delområden - atmosfär, havsis, hav, ekosystem och biogeokemi - för att få inblick i interaktionerna som formar det arktiska klimatet och livet i Arktiska havet.

Mer information om MOSAiC

De senaste nyheterna från Arktis hittar du via MOSAiC-kanalerna på Twitter (@MOSAiCArctic) och på Instagram (@mosaic_expedition) med hashtags #MOSAiCexpedition, #Arctic och #icedrift. Det finns mer information om expeditionen på: www.mosaic-expedition.org. Med MOSAiC-webbappen kan du följa Polarsterns driftväg live: follow.mosaic-expedition.org