Rodney Edvinsson, Foto: Therese Nordlund Edvinsson/Stockholms universitet

Det finns flera olika sätt att ta sig an uppgiften att kunna översätta värdet på pengar i Game of Thrones till vad det skulle motsvara på riktigt. Rodney Edvinsson har tittat på årsinkomster för att få ett mått att förhålla sig till.

— Det finns lite olika sätt att göra det på och jag tycker att det bästa sättet inte är att utgå ifrån konsumentprisindex utan att istället basera det på hur mycket man tjänar, alltså årsinkomsten.

Tacksamt nog finns många fans världen över som sammanställer uppgifter och information från böckerna vilket gjorde att Rodney själv inte behövde göra den delen av arbetet.

I boken Riddaren av de sju konungarikena, med berättelser som utspelar sig nästan hundra år före händelserna i Game of Thrones, omnämns bland annat att man kunde leva gott på 3 gulddrakar. Samtidigt föll priserna fram till händelserna i Game of Thrones med ungefär två tredjedelar, vilket går att se bland annat genom att jämföra priset för en häst. Då kan man dra slutsatsen att en årslön för någon som tjänar ganska bra i så fall är 1 gulddrake.

Genom att titta på andra prisuppgifter från böckerna, som att en limpa bröd kostar 3 kopparmynt, gick det att dra en del slutsatser och göra jämförelser. Rodney tittade till exempel på vad en arbetare tjänade i England under medeltiden och hur många limpor en arbetare kunde tjäna ihop då, och jämförde sedan med en motsvarande arbetare idag.

Miljardregn i turneringspris

Rodney menar också att ekonomin i Westeros hänger ihop hyfsat bra, men att det finns det vissa saker som sticker ut.

— Vissa summor är verkligen extravaganta. I Handens turnering i början av serien låg prissumman på 100 000 gulddrakar. Det skulle motsvara, i dagens värde, 8 miljarder amerikanska dollar. Så de som vann den här turneringen skulle bli extremt rika.

— Ett annat exempel är under Joffreys bröllopsfest där Tyrion ber Podrick Payne att betala 20 gulddrakar vardera i ersättning till dvärgarna som blev förödmjukade av Joffrey. I svenska pengar skulle det motsvara 1,5 miljoner amerikanska dollar, så det är en ganska rejäl kompensation. Sen är just Lannisterfamiljen synnerligen rika, så det får man sätta det i relation till.

En av sakerna Rodney såg när han tittade närmare på priserna i Westeros är att kött är mycket dyrare i förhållande till spannmål jämfört med hur det faktiskt var på medeltiden. Han tittade även på hela årsproduktionen i Westeros och bedömer att den skulle uppgå till 27 miljoner gulddrakar. Samtidigt är statsskulden på 6 miljoner i början av serien och ett sådant förhållande mellan årsproduktion och statsskuld var inte ovanlig i medeltida Europa.

Svensk penningmodell till grund för Westeros

Ekonomin i Westeros har även en oväntad koppling till Sverige. I Game of Thrones använder man både guld- silver- och koppar-mynt, ett så kallat trimetalliskt system. Det användes inte i till exempel England som är den primära inspirationen till böckerna utan utvecklades och användes främst i Sverige. Gulddrakarna i Game of Thrones har ett ganska högt värde, 1 gulddrake motsvarar 11760 kopparmynt, om man jämför med Sverige var 1 gulddukat värd 300 kopparöre.

— Just att Sverige använde tre olika typer av metaller i sina mynt skapade däremot ett ganska rörigt monetärt system eftersom priset på koppar, silver och guld ändras hela tiden så det var svårt att upprätthålla en fast växelkurs. I realiteten var det en flytande växelkurs mellan de här mynten.

Att ta fram den här prisomräknaren gjordes delvis för att det finns ett underhållningsvärde, men framförallt så hoppas Rodney att det ska få fler att intressera sig för den här typen av historiska prisjämförelser.

— Jag har sedan tidigare gjort en prisomräknare för Sverige som går tillbaka till medeltiden och där man till exempel kan räkna ut vad 3 daler kopparmynt skulle motsvara idag. Sen har jag även gjort en internationell prisomräknare. Man kan lära sig mycket om framtiden genom att titta historiskt. Nu finns kryptovalutor, Riksbanken pratar om att införa en e-krona. Hur vi använder pengar har förändrats.

— Jag hoppas att personer som är intresserade av Game of Thrones ska tycka det är intressant att testa prisomräknaren och att det kan få fler att bli intresserade av hur pengar använts förr i tiden.

Du kan själv prova prisomräknaren genom att klicka här.