Torun Lindholm. Foto: Malin Strandvik.

Den första föreläsningen handlar om minnets påverkbarhet och hålls av Torun Lindholm, professor i socialpsykologi vid Stockholms universitet. Minnet fungerar oftast väl för det vi behöver klara i vardagen men ibland kan våra minnen bli förvrängda på ett sätt som får långtgående konsekvenser för oss själva och andra. I det här föredraget ges exempel på minnets påverkbarhet som belyser hur viktigt det är att förstå minnets funktioner.

– I modern psykologisk forskning utvecklas kunskap som är direkt tillämpbar för människors välbefinnande och utveckling. I den här serien presenterar forskare i psykologi nya rön inom några av psykologins delområden; minnets påverkbarhet, kärlekens biologi, människans doftsinne, mäns och kvinnors arbetsvillkor, simultankapacitet och drömmar, säger Torun Lindholm.

Föreläsningsserien är ett samarbete mellan Stockholms universitet och ABF Stockholm. ABF-husets kafé som serverar frukost öppnar kl. 7.

Tid: kl. 08:30 en fredag i varje månad

Plats: ABF-huset, Sveavägen 41

Entré: 60 kr (förköp via www.billetto.se)