Tredimensionell struktur av proteinet Nudt5 tillsammans med en inhibitor som kan hindra tillväxten av bröstcancerceller.  Bild: Pål Stenmark och Megan Carter
Tredimensionell struktur av proteinet Nudt5 tillsammans med en inhibitor som kan hindra tillväxten av bröstcancerceller. Bild: Pål Stenmark och Megan Carter

– Vi har tillsammans med forskare från Karolinska Institutet utvecklat en läkemedelsliknande molekyl som kan stoppa viktig energiproduktion i cancercellers kärna, säger Pål Stenmark, docent vid Institutionen för biokemi och biofysik, Stockholms universitet.

Hans forskargrupp har bestämt den tredimensionella strukturen som beskriver exakt hur proteinet, som heter Nudt5, ser ut. De har också studerat hur den läkemedelsliknande molekylen kan stoppa det.

– Det här är ett första steg som skulle kunna leda till ett nytt sätt att behandla bröstcancer. Men väldigt mycket arbete återstår för att nå dit, säger Pål Stenmark.

Artikeln ”Targeted NUDT5 inhibitors block hormone signaling in breast cancer cells” är publicerad i den vetenskapliga tidskriften Nature Communications.

Läs Karolinska Institutets pressmeddelande om studien.