Avtalet med Hirosakiuniversitet undertecknas.
Avtalet med Hirosakiuniversitetet undertecknas.

I början av mars undertecknade Andrzej Wojcik, professor i strålningsbiolog, vid Stockholms universitet, under ett forskningssamarbetsavtal med Hirosakiuniversitetet i Japan, en händelse som även uppmärksammades i japansk media.

Vid det japanska universitetet finns ett utbildnings- och forskningsprogram som heter ”Education program for professionals in radiation emergency medicine”. En av de ansvariga för programmet är professor Yasushi Mariya som Andrzej Wojcik känner sedan 1995, då de samarbetade vid University of Essen i Tyskland.

Yasushi Mariya är strålningsterapeut och Andrzej Wojcik är strålningsbiolog. Båda är intresserad av mekanismer och markörer av individuell strålkänslighet och av biologiska mekanismer av strålningsterapi. De senaste åren har Andrzej Wojciks EU-projekt i biologisk dosimetri vid Centrum för strålskyddsforskning (CRPR) vid Stockholms universitet uppmärksammats internationellt. Yasushi Mariya har därför tagit initiativ till ett samarbete inom ”emergency medicine” där expertis inom biologisk dosimetri vid CPRP ska integreras.

Studier av strålningsinducerad stress
Inledningsvis ska Andrzej Wojcik och hans sju kolleger vid CRPR studera förekomsten av biomarkörer för strålningsinducerad stress på en grupp människor som blev exponerade vid kärnkraftsolyckan i Fukushima.
– Våra japanska samarbetspartners har gjort dosuppskattningar på individnivå och vi kommer att få urinprov som vi använder för att bestämma nivåer av biomarkörer. Syftet är att se om nivån av biomarkörer korrelerar med dosuppskattningarna.

Det är fråga om låga doser så syftet är också att se om biomarkörerna är så känsliga att det går att se doser i millisivertområdet. Exponeringen består både i akut dos vid själva olyckan men också av internkontaminering med Cesium 137.
– Människorna som bor i områdena runt Fukushima som drabbats av nedfall är mycket oroade och misstron mot myndigheternas stark, vilket bland annat lett till att denna typ av studier nu genomförs av oberoende forskare som Yasushi Mariya, säger Andrzej Wojcik.

Prover från mest kontaminerade staden
Enligt Andrzej Wojcik är det ännu för tidigt att säga exakt vad det är för samarbete som kommer att utvecklas ur avtalet. Men något som med stor sannolikhet sker är att forskarna vid CRPR ska få ta biologiska prover från den stad nordväst om Fukushima som blev mest kontaminerad och i dessa prover kontrollera biomarkörer av exponering/stress.
– Våra partner på Hirosakiuniversitet är ansvariga för den mediciniska vården av dessa människor. Om vi hittar lämplig finansering, så är det möjligt att någon från vår grupp kommer att resa ditt, säger Andrzej Wojcik som själv ska till Hirosaki i oktober för att delta i ett möte om strålkrisberedskap och för att föreläsa om strålolyckor.

Läs mer om Andrzej Wojciks forskning.