Det är såväl den konsumerade volymen som intensivkonsumtionen, att dricka motsvarande minst en flaska vin vid ett tillfälle, som har minskat. Frekvensen av intensivkonsumtion har minskat med omkring 40 procent mellan 2000 och 2012.

Minskat drickande i alla konsumtionsgrupper

Tidigare forskning, såväl i Sverige som i andra länder, har visat på en polarisering i drickandet. Att majoriteten ungdomar har minskat sin alkoholkonsumtion under senare år, förutom en liten grupp som istället har ökat sitt intag. Men den aktuella studien visar inte på några sådana tendenser.

– Vi har inte hittat några belägg för en sådan polarisering. Det minskade drickandet är tydligt i alla konsumtionsgrupper, från små- till storkonsumenter. Det är faktiskt storkonsumenterna, de 10 procent som dricker mest, som har varit drivande i utvecklingen. Deras minskning står för över 40 procent av den totala minskningen i ungdomarnas drickande, säger professor Thor Norström vid Stockholms universitet, en av forskarna bakom studien.

Oklar orsak till nedgången

Det är oklart varför ungdomars alkoholkonsumtion har minskat. I den vuxna befolkningen har alkoholkonsumtionen istället ökat sedan år 2000. En hypotes är att föräldrar blivit mer restriktiva i bjudvanorna gentemot sina tonårsbarn, en annan att internetanvändningen konkurrerar ut drickandet av alkohol.

Studien bygger på de undersökningar som Centralförbundet för alkohol-
och narkotikaupplysning genomför varje år, med omkring 5 000 elever, och har nyligen publicerats i den vetenskapliga tidskriften Addiction.