– Det här är en väldigt viktig uppgift. Nu anställer vi flera personer, samordnare och projektledare och kanske ytterligare personer. Tre eller fyra personer anställs, säger Åke Bergman, chef för Swetox och professor i miljökemi vid Stockholms universitet.

Nano, även kallat atomslöjd, handlar om att bygga ihop material på partikellnivå för att kunna designa egenskaper och funktioner. Till exempel kan nanopartiklar göra så att mat får kraftigare färg eller smak och att förpackningar ändrar färg om innehållet blir gammalt.

Fakta om Swetox

Swetox, svenskt centrum för toxikologiska vetenskaper, är ett konsortium bestående av elva svenska universitet, däribland Stockholms universitet. Karolinska Institutet är administrativt ansvarigt. Läs mer om Swetox: www.swetox.se