Krypande spindlar med håriga ben är någonting som skrämmer många. Trots att vi inte har några farliga spindlar i Sverige är det den vanligaste djurfobin. När fobin blir så stark att den påverkar vardagen kan det vara dags att söka hjälp. I traditionell KBT-terapi får deltagaren under ledning av en terapeut närma sig en riktig spindel under kontrollerade former. Vid Psykologiska institutionen pågår nu en studie där hälften av deltagarna lottas till en behandling i virtual reality, för att undersöka om behandlingen är lika effektiv.

Mårten Michanek är samordnare för lärarstudenterna vid studentkåren, och har varit rädd för spindlar sedan han var barn.

– Jag minns en upplevelse då jag vaknade med en spindel som kröp på min huvudkudde. Jag tror jag har haft spindelfobi sedan dess. Det har hänt att jag vaknat i panik med mardrömmar om spindlar. Min sambo tyckte det var dags att söka hjälp, så jag fick presentkort på en KBT-behandling. Det kändes som världens sämsta födelsedagspresent. KBT med riktiga spindlar har ett problem marknadsföringsmässigt, jag kan inte föreställa mig att det skulle kännas lugnt. Virtual reality känns bättre för mig så jag hörde av mig till Psykologiska institutionen, säger han.

Börjar med tecknad spindel

Philip Lindner, PTP-psykolog och doktorand, introducerar Mårten till behandlingen. Det är den virtuella terapeuten som sedan ger instruktioner. Programmet består av ett spel där kontakten med spindeln ökar gradvis. Från början är spindeln tecknad för att sedan bli mer verklig. Deltagaren får uppgifter där den ska hjälpa Bitsy, den virtuella spindeln. ”Styr med blicken. Nu när du fått bekanta dig med din nya verklighet. Vad är det värsta som skulle kunna hända om du kom i kontakt med en spindel”, säger rösten och berättar pedagogiskt om hur ångesten fungerar och fakta om spindlar.

– Den är ju bara tecknad, men jag vet att den kommer att röra sig. Skönt ändå att man inte har någon kropp när man tittar ner, säger Mårten Michanek, inne i en verklighet vi andra i rummet inte ser.

På nivå tre börjar spindeln bli lite mer verklig.
– Det känns bra än så länge. Jag är fortfarande lite nojig, det kommer att komma någon äcklig. Men jag har tilltro till processen och märker att jag har mindre ångest.

Annons på Blocket

Studien fick en hel del uppmärksamhet när forskningsledare Per Carlbring annonserade på Blocket för att hitta spindlar. En hel del människor hörde av sig för att bli av med sina källarspindlar. Den riktiga jackpoten fanns vid Bromma reningsverk. Psykologerna fick med sig ett 20-tal spindlar till terapin för de deltagare som lottades till att träffa riktiga spindlar.

– Vi gör nu uppföljningar på deltagarnas spindelfobi. De preliminära resultaten är att båda grupperna sänkt sin ångest, men först om ett år kan vi se resultaten. Graden av inlevelse och förutfattade meningar om vad som ska fungera kan vara sådant som påverkar effekten av terapin, säger Philip Lindner.