Studierektor Anna-Lena Ljusberg ser fram emot att kunna erbjuda idrottsinriktningen i höst.

– Jag är jätteglad att vi kan ge den här utbildningen. De som vill bli grundlärare i fritidshem har hittills bara haft musik respektive bild och form att välja på. Nu når vi även dem som vill arbeta i fritidshem men hellre vill inrikta sig på idrott.

Hon tror inte det blir något problem att fylla de tjugo platserna som erbjuds.

– Det är generellt sett stor efterfrågan på grundlärare i fritidshem. I höstas hade vi över två förstahandssökande per plats.

Utbildningen är tre år lång och ger behörighet, samt möjlighet till lärarlegitimation, för undervisning i ämnet idrott och hälsa i grundskolans årskurser 1-6 samt grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem.

Ljus arbetsmarknad

Som för mång andra lärarkategorier ser arbetsmarknaden ljus ut. Efterfrågan på grundlärare i fritidshem kommer att öka de närmaste tio åren, spår Arbetsförmedlingen. Dessutom undervisar många äldre lärare i idrott och hälsa bara i detta ämne, medan dagens lärare utbildas i två eller tre ämnen. Varje lärare i idrott och hälsa mot yngre åldrar som går i pension måste därmed ersättas av två nyutexaminerade lärare så att dessa kan arbeta även i fritidshemmet eller undervisa i annat ämne som ingått i examen.

Anmälan till höstterminen 2016 öppnar 15 mars. Sista anmälningsdag är 15 april.

Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem