Totalt 1800 lärarstudenter har antagits till någon av universitetets alla lärarutbildningar i höst. Ett tusental av dem samlades för en välkomnande introduktionsförmiddag i Aula Magna.

Clas Hättestrand, prorektor, och Astrid Söderbergh Widding, rektor.

-Jag är väldigt glad över att se er alla här ni som nu bestämt er för att bli lärare. Ni kommer att vara med och forma framtidens medborgare – och i förlängningen framtidens universitetsstudenter, sa prorektor Clas Hättestrand.

Rektor Astrid Söderbergh Widding poängterade att universitetet är störst i Sverige när det gäller lärarutbildning. Var sjätte student som tar en lärarexamen kommer från Stockholms universitet.

Utbildningsminister Anna Ekström tackade studenterna för att de valt världens viktigaste yrke. Men hon förväntar sig inga extrafantastiska superlärare.

Utbildningsminister Anna Ekström.

-Vi behöver alldeles vanliga lärare. Som går till jobbet och får en bra chans att förbereda undervisningen, goda möjligheter att verkligen ha tid med sina elever och att genomföra undervisningen och den dokumentation som behövs, sa hon.

Flera lärarutbildare och lärarstudenter gav information och inspiration inför livet som student vid universitetet – engagerat modererat av poddarna Anna Sterlinger Ahlring och Philip Hjalmarsson från Anna och Philips lärarpodcast.

Varför vill du blir lärare?

Natalie, lärarstudent

”Jag älskar barn, har själv barn och har sett vilket viktigt jobb det är att arbeta i förskolan. Jag har varit med på mina barns förskola för att själv uppleva hur yrket är. Jag hoppas bli en inspirerande och omtänksam förskollärare som tar väl hand om barnen.”
Natalie, som ska läsa till förskollärare.

Svante, lärarstudent

”Det ska bli kul att undervisa på en hög nivå i skolan och att utbilda unga personer och göra dem taggade på historia. Jag har många ideal att falla tillbaka på bland tidigare lärare. Men det är svårt att veta hur man själv kommer att bli, det vet man först när man själv är i den situationen.”
Svante, som ska läsa till ämneslärare i religion och historia.

Alaa, lärarstudent