Ökningen är blygsam, endast 0,2 procent, vilket innebär att antalet sökande i princip är oförändrat jämfört med förra våren.

Det är fortfarande långt fler sökande till de olika lärarprogrammen än vad det finns platser. Störst är konkurrensen inom grundlärarprogrammet mot fritidshem med ingång idrott och hälsa där det går sju sökande (i första hand) på varje plats. Till grundlärarprogrammets inriktning förskoleklass och årskurs 1-3 är det två sökande till varje plats.

Totalt har 10 167 anmälningar kommit in till lärarutbildningarna vid Stockholms universitet. Till universitetet som helhet kom det in 69 296 ansökningar.

Fördelning av antalet sökande (1:a hand)

• Förskollärarprogrammet: 348
  • Grundlärarprogrammet inriktning F-3: 303
  • Grundlärarprogrammet inriktning 4-6: 192
  • Grundlärarprogrammet fritidshem
    bild och form: 61
    idrott och hälsa: 141
    musik: 26
  • Ämneslärprogram gymnasiet: 612
  • Ämneslärarprogram årskurs 7-9: 108

• Kompletterande pedagogisk utbildning
    humaniora/samhällsvetenskap: 240
    ma/nv/tk: 128

Universitets- och högskolerådet har publicerat nationell statistik på sin webbplats.