Jenny White. Foto: privat.
Professor Jenny White. Foto: privat.

– Jag är hedrad över att blir kallad till en professur vid Stockholms universitet. Jag hoppas kunna bidra till att utveckla Institutet för Turkietstudier vidare som ett viktigt regionalt och globalt center för kunskap om och diskussion kring frågor om Turkiet och turkar i Europa, liksom för utbildning och för policyutveckling, säger Jenny White.

Hon har bland annat varit ordförande för the Turkish Studies Association och är styrelseledamot för Institute of Turkish Studies vid Georgetown University. Jenny White har också skrivit böckerna ”Muslim Nationalism and the New Turks”, som tidskriften Foreign Affairs valde till en av tre Best Books on the Middle East 2012, ”Islamist Mobilization in Turkey” som år 2003 tilldelades Douglass Prize for best book in European anthropology av the American Anthropological Association Society for the Anthropology of Europe och ”Money Makes Us Relatives: Women’s Labor in Urban Turkey”.

– Som antropolog kan jag bidra med förståelse för de kulturella och social krafter som genomsyrar den politiska utvecklingen i landet. Jag strävar också efter att uppmuntra olika humanistiska och samhällsvetenskapliga angreppssätt som kan fånga Turkiets komplexitet, säger hon.

Jenny White har även skrivit ett antal skönlitterära böcker om det osmanska riket. Hon börjar arbeta vid Institutet för Turkietstudier i augusti.