Kollage sommar i P1
Sommar i P1 2020 Kollage: Sveriges Radio

– Efter en dramatisk vinter och vår då coronaviruset drabbat oss alla på olika sätt känns det än mer angeläget att vi samlas kring den stora lägerelden Sommar, där man hör de personliga berättelserna som definierar vår tid, säger Bibi Rödöö, ansvarig för programserien vid Sveriges Radio.

Om sommarvärdarna:

Therese Lindgren Foto: Amanda Parkinen

2 juli - Therese Lindgren, som studerat data och systemvetenskap vid Stockholms universitet, är en av Sveriges största Youtubers med den första svensktalande kanalen som fått över en miljon prenumeranter. Hon följs på Instagram av en miljonpublik och är den som förra året engagerat flest svenskar på sociala medier enligt Medieakademien. Hennes bok ”Ibland mår jag inte så bra” blev årets mest sålda fackbok för fyra år sedan och efterföljaren ”Vem bryr sig?” handlar om djurrätt och om vad vi äter.
– Mitt program handlar om att kämpa med orostankar. En dag insåg jag att min oro gått så långt att den höll på att ställa sig mellan mig och dem jag älskar. Häng med mig till terapisoffan där jag får lära mig att förstå min oro och kanske besegra den.

Anders Borg Foto: Mattias Ahlm

8 juli - Anders Borg, som studerat nationalekonomi vid Stockholms universitet, var Sveriges finansminister under åtta år. I november kom han ut med memoarboken Finansministern som handlar om tiden i alliansregeringen. I dag är han rådgivare till bland andra kapitalförvaltaren East Capital, ordförande för Sehlhall fastigheter och styrelseledamot i Nordic Entertainment Group.
– Mitt Sommar blir en blandning av politik, kris, corona, världen och lite om hur livet ter sig när man gifter sig som 50-åring.

Torbjörn Johannesson Foto: Henrik Brunnsgård
Thorbjörn Johannesson Foto: Henrik Brunnsgård

15 juli - Torbjörn Johannesson, som studerat historia vid Stockholms universitet, är yrkesofficer som gjort utlandstjänst i Syrien, Afghanistan, Egypten och Kosovo för att bidra till att skapa fred och trygghet. Han är historienörd och genuint nyfiken på världen och andra kulturer.
– Jag vill berätta om vardagen i fredens tjänst och skapa en större förståelse för hur det är att göra utlandstjänst. Även när det inte skapar några tidningsrubriker hemma är man med om så många upplevelser.

Ola Wong Foto: Mattias Ahlm

20 juli - Ola Wong, som studerat journalistik och statsvetenskap vid Stockholms universitet, är journalist, författare och Kinakännare som i nästan två decennier bevakat Kina i olika svenska medier, bland annat som korrespondent för Svenska Dagbladet. Har bland annat skrivit boken Pekingsyndromet. Kina, Makten, Pengarna. Initierat flera uppmärksammade kulturdebatter, till exempel om vilken roll museer ska ha i ett demokratiskt samhälle.
– Mitt program handlar om att man inte är klokare än sin senaste kris. Jag går från Pekings partikongresser till vi och dem i Sverige.

Anna Bennich Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

24 juli - Anna Bennich, som studerat psykologi vid Stockholms universitet, är psykolog, psykoterapeut och författare. Hon kom förra året ut med boken ”Att vinna över ensamheten: psykologens bästa råd” och anser att ofrivillig ensamhet är ett hot mot folkhälsan.
– I mitt Sommar ska jag prata om sådant vi alldeles för sällan lär oss om i skolan: relationernas dilemman, separationernas förluster och hur ensamheten kan dåna. De där fenomenen som ofta tar stor, kanske avgörande, plats i våra liv men som det sällan finns manualer för.

Martin Hägglund Foto: Robbie Bailey

7 augusti - Martin Hägglund, som studerat litteraturvetenskap och filosofi vid Stockholms universitet, är professor i litteraturvetenskap och filosofi vid Yale University och medlem i Society of Fellows vid Harvard University. Han har bland annat skrivit den uppmärksammade boken ”This Life”, som ifrågasätter både religion och kapitalism. Boken har fått enormt genomslag i USA och ges ut på svenska i höst med titeln ”Vårt enda liv: Sekulär tro och andlig frihet”.
– Mitt program sträcker sig från Norrland till New York och handlar om hur min passion för filosofi har tagit mig från den svenska skolan till Harvard och Yale. Jag vill gestalta varför filosofiska frågor angår oss alla och kan belysa grunden i vår tillvaro – från existentiella erfarenheter av liv och död till politiska frågor om hur vi ska förvalta vår gemensamma tid.

Sommar i P1

Sommar i P1 sänds vardagar kl. 13.00 och kl. 22.30 och lördag-söndag kl. 13.00 och 22.05, mellan 20 juni och 16 augusti. Poddversionen publiceras kl. 07.00 samma dag.