– Det är fantastiskt spännande att kunna göra nya upptäckter inom ett fält som funnits och diskuterats så länge som kartprojektioner, säger Pontus Hennerdal, doktorand i geografi med kulturgeografisk inriktning vid Stockholms universitet och författare till studien.

Resultatet, som baseras på svar från 752 personer, visar bland annat att både barn och vuxna ofta felaktigt tror att ett flygplan som passerar ut över den södra kanten av en rektangulär världskarta kommer tillbaka till kartan från den norra kanten. Detta missförstånd, att tro att nordpolen (den plats som på jorden ligger allra längst från sydpolen) är dit du anländer precis efter att sydpolen passerats är klart problematisk för förståelsen för jorden.

Missförståndet följer enligt studien idén om linjär perifer kontinuitet, alltså idén att planet dyker upp längs den linje som bildar en rak svans efter flygplanet då det åker ut över kartkanten. Samma idé som missleder kartläsaren när det gäller hur kanten av världskartan sitter ihop i nord-sydlig riktning hjälper istället kartläsaren att foga samman kartkanterna korrekt i öst-västlig riktning.

– Att svårigheten beträffande världskartans kant nu upptäckts gör att engagemang kan läggas på att skapa bättre förståelse för detta genom exempelvis undervisning, men upptäckten kan även komma att påverka hur världskartor kommer att utformas, säger Pontus Hennerdal.