Börja forska

Är du intresserad av frågor som rör barn och unga i samhället? Vill du kunna arbeta som forskare eller expert inom ett specifikt område inom barn- och ungdomsvetenskap eller förskoledidaktik? Då är en forskarutbildning något för dig.

 

Börja din forskningsresa genom utbildning på forskarnivå

Stockholms universitet är ett framstående forskningsuniversitet som kännetecknas av både grundforskning och tillämpad forskning. Vår forskning leder ständigt till vetenskapliga genombrott som uppmärksammas över hela världen.

Utbildningen på forskarnivå sträcker sig över fyra år och leder till en doktorsexamen, som är den högsta akademiska examen i Sverige. För dig som vill ha en kortare utbildning finns även en tvåårig forskarutbildning som avslutas med en licentiatexamen. 

På Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen får du möjlighet att bedriva forskning som gör skillnad. Våra doktorander arbetar med spännande projekt som undersöker allt från rasism och våldsförebyggande arbete till barns kommunikation om ålder och genus. Du kommer att vara en del av en inspirerande gemenskap där du kan utveckla dina kunskaper och färdigheter för att bli en expert inom ditt område.

Läs mer om våra forskningsämnen och möt några av våra nuvarande doktorander som delar med sig av sina erfarenheter och avhandlingsprojekt. Din resa mot en forskarkarriär börjar här på Stockholms universitet.

Våra forskningsämnen

Läs mer om utbildning på forskarnivå

 

Möt våra doktorander

Här berättar några av institutionens doktorander om sina forskningsprojekt inom något av våra forskarämnen barn- och ungdomsvetenskap och förskoledidaktik.

Anja Norell - om hur rasism förstås och förhandlas intergenerationellt mellan barn och föräldrar

Anja Norell.
Anja Norell. Foto: Leila Benjari.

- Därför är jag intresserad av att titta på hur föräldrar och barn formar och omformar varandras förståelse av rasism, och vilka möjligheter de har för att vara ett stöd för varandra.

Anja Norell började sina forskarstudier på BUV i augusti 2024. Hon har en mångårig bakgrund som forskningsassistent på Mångkulturellt centrum i Stockholm och har studerat antropologi i Mexico och Spanien. Nu kommer hon forska om förståelser av rasism och strategier för att hantera utsatthet för rasism i det svenska samhället med fokus på hur rasism förstås och förhandlas intergenerationellt mellan barn och föräldrar.

Läs hela intervjun med Anja Norell

 

Anders Jacobson - om våld mellan elever och vuxnas föreställningar om våldsförebyggande arbete

Anders Jacobson.
Anders Jacobson. Foto: privat.

- Det är ett stort privilegium att i flera år få möjlighet att fördjupa mig i detta ämne som engagerar mig så mycket. Jag ser verkligen fram emot att få läsa och skriva.

I september 2024 började Anders Jacobson som doktorand på BUV. Han har tidigare arbetat med kultur och barn samt har ett stort intresse för frågor kring jämlikhet, maskulinitet och våldsförebyggande arbete. Under fyra år kommer han forska om förskoleklasselevers interaktion i skola och fritidshem när det gäller våld och om vuxenvärldens föreställningar om hur man förebygger våld kopplat till maskulinitet eller genus.

Läs hela intervjun med Anders Jacobson

 

Caroline Forså - Om hur barn pratar med varandra om ålder och genus i förskolan

Caroline Forså. Foto: Sören Andersson, Stockholms universitet.

- Jag vill särskilt uppmärksamma perspektiv mellan barn, deras teoretiska prövande av att kategorisera varandra genom ålder och genus i outtalade situationer och hur förskolekontexten kan förstås i relation till detta.

I augusti 2024 började Caroline Forså som doktorand på BUV. Hon har tidigare både studerat och arbetat här, men nu är hon alltså tillbaka för att forska och undersöka hur barn kommunicerar med varandra om sociala kategorier, mer specifikt ålder och genus, i en förskolekontext.

Intervju med Caroline Forså, doktorand på BUV

 

Moa Rosenquist af Åkershult - Om hälsofrämjande arbetet i förskolan

Moa Rosenquist af Åkershult.
Moa Rosenquist af Åkershult. Foto: Stockholms universitet.

-  Jag vill undersöka hur det hälsofrämjande arbetet sett ut i förskolan historiskt fram till idag.

Moa Rosenquist af Åkershult antogs som doktorand inom förskoledidaktik i augusti 2023. Hon forskar om hur det hälsofrämjande arbetet har sett ut i förskolan historiskt fram till idag. Moa fokuserar på det hälsofrämjande arbetet i förhållande till förhandlingar om folkhälsa, medborgarskap och normalitet som skett både i förskolan och det omgivande samhället.

Läs intervjun med Moa Rosenquist af Åkershult

 

Rasmus Kyllönen - Om nyhetsjournalistik för barn

Rasmus Kyllönen.
Rasmus Kyllönen. Foto: Stockholms universitet.

- Jag hoppas kunna kasta ljus på fenomenet nyhetsjournalistik för barn, kanske till och med över landsgränserna.

Rasmus Kyllönen är doktorand inom barn- och ungdomsvetenskap. Han började sina doktorandstudier hösten 2023 och forskar om nyheter och nyhetsjournalistik samt hur nyheter kan skapas så att barn kan komma till tals. Rasmus fördjupar sig också i hur barn kan influera nyhetsproduktionen samt vad nyheterna som riktar sig mot barn och unga egentligen handlar om.

Läs intervjun med Rasmus Kyllönen

 

Erik Andersson Tahlén - Om små barns relationsskapade till levande växter och djur

Erik Andersson Tahlén.
Erik Andersson Tahlén. Foto: Stockholms universitet.

- Jag vill utforska barns upplevda gränser mellan människor och naturen, vilka är vi i förhållande till de djur, insekter och växter vi delar vardagen med.

Erik Andersson Tahlén påbörjade sina doktorandstudier i förskoledidaktik hösten 2023. Han forskar om små barns relationsskapade till levande växter och djur ur ett multispecies-perspektiv. Tanken är att tillsammans med barn och förskollärare utforska barns upplevda gränser mellan människor och naturen, vilka är vi i förhållande till de djur, insekter och växter vi delar vardagen med.

Läs intervjun med Erik Andersson Tahlén

 

Noor Nassef - Hur barn, unga och föräldrar i förortsområden förhåller sig till ordningsmakten

Noor Nassef.
Noor Nassef. Foto: Dilem Suvakçi.

- Något som jag kommit till insikt med sedan jag började doktorera är vikten av att låta ens egna kontaktnät växa fram.

När Noor Nassef gick masterprogrammet i barn- och ungdomsvetenskap, växte hennes  forskningsintresse för ungas möte med polis och ordningsvakter. Hon skrev sin masteruppsats om ämnet och har senare kunnat använda uppsatsen som en pilotstudie.

- Min forskning innefattar polis och ordningsvakters närvaro, relationsskapande, övervakning, kontroll och ingripande i specifika områden. Forskningsprojektets fokus är på barn, unga och föräldrars perspektiv men också de sociala processer som aktualiseras utifrån ålder, ras och plats, berättar Noor.

-  Den främsta anledningen till att jag valde detta område är att det finns ett tydligt vetenskapligt kunskapsbehov att tillgodose. Forskning om barn och ungas men också olika icke-vita grupper/etniska minoriteters upplevelser och erfarenheter av polis och ordningsvakter är begränsad i en svensk kontext.

Läs hela intervjun med Noor Nassef

 

Josefin Forsberg Koel - Om integritet i förskolan

Josefin Forsberg Koel
Josefin Forsberg Koel Foto: Jens Olof Lasthein.

- Go for it! Försök hitta ett forskningsområde som engagerar dig och som känns viktigt.

Josefin Forsberg Koel började sina doktorandstudier 2020, ett år efter sin magisterexamen. Josefin forskar om barns integritet och hur det kan förstås med utgångspunkt i barns perspektiv.

- Jag började som förskollärare i kölvattnet av #MeToo-rörelsen och då var barns integritet en stor diskussion i förskolesammanhang. Jag tog på mig att driva integritetsarbetet på förskolan där jag arbetade, och det väckte en massa frågor. Integritetsarbetet kändes viktigt, men också vagt; vad betyder ens integritet? Barns integritet kändes ibland oförenligt med andra aspekter av förskolans uppdrag, och det skapade svåra avvägningar i vardagen, berättar Josefin.

Läs hela intervjun med Josefin Forsberg Koel
 

 

Kontakt

Om du har frågor om innehållet i forskarutbildning kontakta studierektor för forskarutbildning. 

Om du har frågor om anmälan till kurser på forskarnivå kontakta utbildningsadministratör för forskarutbildningen.

Studierektor för forskarutbildning inom barn- och ungdomsvetenskap och förskoledidaktik
Utbildningsadministratör för forskarutbildning
På denna sida

mainArticlePageLayout

{
  "dimensions": [
    {
      "id": "department.categorydimension.subject",
      "name": "Global categories",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Keywords",
      "name": "Keywords",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Person",
      "name": "Person",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Tag",
      "name": "Tag",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Keyword",
      "name": "Keywords (Webb 2021)",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "BUV.lokala.kat",
      "name": "Lokala kategorier BUV",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    }
  ]
}