
Forskningsprojektet "Svensk sexualundervisning 1882-2014" undersöker hur normer om sexualitet skapats, återskapats, förhandlats och förskjutits i relation till skolsystemets förändringar via sexualundervisningen.
Forskningsprojektet "Svensk sexualundervisning 1882-2014" undersöker hur normer om sexualitet skapats, återskapats, förhandlats och förskjutits i relation till skolsystemets förändringar via sexualundervisningen.
Susanna Areschoug är aktuell med en doktorsavhandling om ungdomar på landsbygden. I den moraliska periferin: Ungdomskultur, värden och politisk subjektivitet i rurala rumsligheter
Wiji Bohme Shomary, PhD Förskoledidaktik, är aktuell med en avhandling om nyanlända invandrarfamiljers uppfattning av svensk förskola.
Kalle Berggren vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen deltar i Mentorsprogrammet. Han menar att det har varit värdefullt att få ta del av mentorns perspektiv, men även att tvingas formulera sina egna tankar.
Forskning om barns egna perspektiv har länge haft en språklig slagsida som innebär att fokus har legat på vad barn säger i ord. I den här boken vidgas begreppet barnperspektiv.
Utlysningen gäller en professur i barn- och ungdomsvetenskap inriktning förskola, vilket innebär att utveckla ämnet förskoledidaktik.