BUV Alumnevent - Arbetssättet SEMLA och de yngsta barnens språkutveckling och ordförråd
Evenemang
Datum: torsdag 7 november 2024
Tid: 18.30 – 20.00
Plats: Biosalongen på hotell Downtown Camper (Scandic), Brunkebergstorg 9, Stockholm.
Anna Palmer berättar om ULF-projektet i Järva där hon och Hillevi Lenz Taguchi arbetat tillsammans med medverkande från olika förskolor för att utvidga 1-3-åringars ordförråd och språkutveckling.
En gång i veckan träffas de i en särskild lokal och går igenom olika moduler, som spegelmodulen eller modulen för vatten och sand. Pedagogerna har fullt fokus på vad barnen säger och deltar på barnens villkor. Projektet har gett mycket positiv verkan. Både barnen och deras föräldrar märker skillnad.
Anna Palmer och Hillevi Lenz Taguchi har en förhoppning om att tillsammans med pedagogerna vidareutveckla ett professionsnära språk för pedagoger, som fungerar väl i ett språkutvecklande arbete med yngre barn.
- Det handlar om att som pedagog lyssna, översätta från barnets hemspråk och växla mellan flera språk, det vill säga transspråka, men också att öva på att "svara" barnen med olika ansikts-, kropps- och känslouttryck, säger Anna Palmer.
Ett långsiktigt och gemensamt mål för forskare och pedagoger är att på sikt ge fler barn i utsatta områden möjligheter att prestera väl längre fram i utbildningssystemet.
– Vår ambition var att tillsammans med pedagoger med stor erfarenhet av didaktiskt arbete i ett flerspråkigt område pröva, utvärdera, följa upp och pröva igen, och därigenom utforma en språkstärkande didaktik som är enkel att följa och som samtidigt ger goda effekter på de yngsta barnens språkutveckling och ordförråd, säger Anna Palmer som under kvällens alumnträff kommer att visa upp vad och hur de har arbetat med pedagogerna och de allra yngsta barnen på förskolan.
Mingel med något att äta från 18.00
Senast uppdaterad: 16 oktober 2024
Sidansvarig: Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen