Flerspråkighet är en superkraft

Svenska filminstitutet har lanserat metodpaketet "Språklek med film", vars syfte är att hjälpa förskolor att få fram minoritetsspråk i undervisningen.

Petra Petersen
Petra Petersen som är aktuell med intervjun i SVT.

Petra Petersen, universitetslektor på Barn- och ungdomsvetenskapliga insitutionen har forskat om flerspråkighet och hur minoritetsspråk kan lyftas på ett modert sätt exempelvis genom att arbeta med film i undervisninge på förskolan. Petra intervjuades av SVT.

Om man tänker på minoritetsspråkens överlevnad är det väsentligt att barn och unga använder dem.

Läs hela intervjun inklusive SVT reportage med Petra Petersen.

Sara Löhr intervjuas.
Sara Löhr i intervjun med SVT.

SVT har också träffat förskollärarstudenten Sara Löhr, som berättade om sitt examensarbete, en digital barnbok, där den magiska snön talar finska. Sara ser flerspråkheten som en superkraft, men fick aldrig själv lära sig finska.

Sara anser att flerspråkighet ingår i förskollärarens arbetsuppgifter och det måste finnas tid för det. Hon tänker själv att jobba vidare med digitala böcker lik den med magiska snön.

Jag tänker att jag gör digitala böcker tillsammans med barnen.

Läs hela intervjun inklusive SVT reportage med Sara Löhr.