Perspektiv i fritidshem

- Förmågan att vrida och vända på saker och ting utifrån olika perspektiv är helt central när vi vill inta ett reflekterande förhållningssätt, säger Linnéa Holmberg i en intervju.

Linnéa Holmberg har skrivit boken "Perspektiv i fritidshem" och är numer programansvarig för Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem.

Vad handlar ”Perspektiv i fritidshem” om?

PERSPEKTIV_I_FRITIDSHEM.jpg
"Om hur och varför man kan tänka olika i samma situation." recension av Bibliotekstjänst.

- Den handlar om hur och varför vi får syn på olika saker i fritidshemmet beroende på vilka glasögon vi sätter på oss. Med glasögon syftar jag på de olika vetenskapliga perspektiv som boken går igenom, de fungerar som linser som hjälper oss att rikta vårt seende på olika sätt och mot olika saker.

Att betrakta fritidshemmet med olika sådana glasögon hjälper oss att i högre grad förstå vad som pågår där, hur barns och personals ageranden påverkar varandra och hur deras handlingar får effekter i verksamheten. Hur vi riktar blicken är avgörande för vad vi får syn på, vilket också påverkar hur vi uppfattar olika företeelser och hur vi väljer att agera. (Läs mer om boken Perspektiv i fritidshem.)

Hur kommer det sig att du skrev den?

- Jag har skrivit den för att våra studenter längtar efter mer kurslitteratur som riktar sig specifikt till just blivande fritidshemslärare. Den här boken handlar därför inte alls om skolan eller förskolan, utan enbart om fritidshemmet.

Den är också skriven för att det kan vara lite snårigt att förstå vad vetenskapliga perspektiv är för någonting. Boken försöker ge svar på vad ett sådant perspektiv är, varför de behövs och den ger också exempel på hur de kan tillämpas i förhållande till fritidshemmet.

Linnéa Holmberg.jpg
Linnéa Holmberg, Biträdande lektor, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet.

Varför behöver fritidshemmets verksamhet betraktas genom vetenskaplig perspektiv?

- Vetenskapliga perspektiv bidrar med begreppsliga verktyg som kan underlätta när vi vill få syn på aspekter hos oss själva eller i fritidshemmets verksamhet som vi i vanliga fall kanske tar för givna eller inte är medvetna om.

Genom perspektivtagande blir det möjligt att beskriva, problematisera, ifrågasätta eller förändra sådant som till vardags ofta passerar utan att vi riktigt tänker på det.

Förmågan att vrida och vända på saker och ting utifrån olika perspektiv är helt central när vi vill inta ett reflekterande förhållningssätt till exempelvis fritidshemslärares yrkesroll, barnens delaktighet och inflytande eller fritidshemmets syfte och uppdrag.

Mer om Linnéa Holmberg.