Samarbeten
Barn- och ungdomsvetenskpaliga institutionen samverkar såväl inom universitetet som med externa aktörer, både nationellt och internationellt.
Barn- och ungdomsvetenskpaliga institutionen samverkar på flera sätt med det omgivande samhället. Vi samarbetar med flera externa aktörer och vår forskare och lärare medverkar i samhällsdebatten som rör förskole- och fritidshemsverksamhet samt barn och unga.
Vi samverkar med regionens kommuner och skolor inom områden som verksamhetsförlagd utbildning och lärares kompetensutveckling. Vid Stockholms universitet har vi ett nära samarbete med flera institutioner, framför allt inom lärarutbildningarna, och våra forskare samverkar och samarbetar med forskare vid andra universitet nationellt och internationellt. Vi har också utbytesavtal med flera lärosäten i Europa och övriga världen som möjliggör utbyte för studenter.
Vi har också öppna föreläsningar som vi erbjuder verksamma i förskole- och/eller fritidshemsverksamhet och tidigare studenter.
Forskningsfinansiärer
- Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd (Forte)
- Marcus och Amalia Wallenbergs minnesfond
- Utbildningsförvaltningen i Stockholms stad
- Vetenskapsrådet (VR)
- Vinnova (i ett samarbete med Konstfack)
Blivande finansiär?
Om du är intresserad av att finansiera forskning vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen är du välkommen att kontakta institutionens prefekt, se kontakt nedan.
Förskolesummit
Förskolesummit är en återkommande konferens som arrangeras av Stockholm stad i samarbete med institutionen på Stockholms universitet. Förskolesummit ska möjliggöra meningsskapande möten mellan forskare och praktiker som verkar för förskolans uppdrag och utveckling.
Förskolesummit 2022
Förskolesummit 2022 hade två angelägna teman – undervisning med ett språkutvecklande arbetssätt i fokus och ledarskapets villkor i förskolan. Deltagarna fick möjlighet ta del av den senaste forskningen inom de olika temana och inspireras av goda exempel.
Förskolesummit för verksamhetsutveckling
Konferensen vänder sig till personal, lednings- och chefsfunktioner inom kommunal och fristående förskola samt berörda beslutsfattare, forskare och andra med intresse av förskolan.
Tanken är att det ska bidra till verksamhetsutveckling som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och på så sätt bidrar till att barn, föräldrar och medborgare erbjuds en likvärdig förskoleverksamhet av hög kvalitet.
Förskoledidaktiktiska rum
Förskoledidaktiska rum (tidigare Pedagogiska och teoretiska rum) är ett samarbete och en mötesplats där verksamma förskollärare och förskolechefer i Stockholmsregionen möter forskare, lärarutbildare och studenter vid Stockholm universitet.
En långsiktig utveckling av förskoledidaktikens innehåll
Syftet med Förskoledidaktiska rum är att långsiktigt utveckla förskoledidaktikens innehåll genom att lyfta fram och synliggöra pågående arbete kring detta i förskolan och i förskollärarutbildningen samt i förlängningen skapa gemensamma forskningsfrågor inom dessa områden.
Nu pågående förskoledidaktiska rum är:
- Förskoledidaktiska rum med inriktning mot naturvetenskap och hållbar utveckling
- Förskoledidaktiska rum för språk och neurovetenskap
Samverkan för bästa skola
Samverkan i kort version
Skolverket erbjuder stöd till huvudmän vars skolor har låga kunskapsresultat och som bedöms ha svåra förutsättningar att förbättra elevernas resultat på egen hand.
Skolverket erbjuder även stöd till förskolor med svåra förutsättningar.
Deras uppdrag är att genom riktade insatser stärka förskolan, skolan och huvudmannen (kommunen eller förskolans/skolans styrelse om det är en fristående förskola/skola) i arbetet med att planera, följa upp och utveckla utbildningen efter sina specifika mål och behov.
Kontakt på BUV:
Eva Kane, universitetslektor, eva.kane@buv.su.se
Emelie Westberg-Bernemyr, adjunkt, emelie.bernemyr@buv.su.se
Stockholm Teaching & Learning Studies (STLS)
Samverkan sker genom Stockholm Teaching & Learning Studies (STLS), som är en plattform för undervisningsutvecklande ämnesdidaktisk forskning. STLS fungerar som en mötesplats för forskande lärare i olika ämnen.
Petra Petersen, PhD i pedagogik och lektor på BUV, är nätverksledare i STLS.
ULF-projektet
ULF-projektet (Utveckling, lärande, forskning) är ett initiativ för samverkan mellan akademi och skola kring praktiknära forskning, skolverksamhet och lärarutbildning.
Anna Palmer är projektledare för ULF-projektet tillsammans med forskare från SU, pedagoger, förskolestrateger och rektorer i en stadsdelförvaltning.
I projektet ska forskare och pedagoger tillsammans utveckla nya undervisningsmoduler och metoder de för de yngsta barnens utvidgade ordförråd och svenskspråkiga utveckling inom ramen för socio-emotionellt och materiellt lärande (förkortas SEMLA), med tillhörande systematisk kvalitetsuppföljning och utvärdering.
Samverkan med tidigare studenter (Alumner)
Alla som har studerat vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen är alumner. Institutionen vill gärna hålla kontakten med alla alumner och har därför ett alumnnätverk. Som medlen i nätverket får man nyhetsbrev och bjuds in till olika föreläsningar och evenemang med anknytning till utbildning och forskning vid institutionen.
Som nuvarande eller tidigare student är du varmt välkommen att anmäla dig till BUV Alumnnätverk
Du kan också följa oss på våra sociala medier:
Alumnnätverket vid Stockholms universitet
Som nuvarande eller tidigare student på Stockholms universitet är du också välkommen arr bli medlem i SUs alumnnätverk. Detta ger dig möjlighet att hålla kontakt med universitetet och tidigare kursare samt fylla på med ny kunskap.
Vill du samarbeta med oss?
Är du intresserad av att samverka med Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen?
Hör av dig till insitutionens prefekt eller avdelningsföreståndare för respektive avdelning. Kontaktuppgifter hittar du nedan under Kontakt.
Kontakt
Telefon och e-post
Växel telefon: 08-16 20 00
E-post medarbetare och forskare: fornamn.efternamn@buv.su.se
Besöksadress
Svante Arrhenius väg 21 A, Frescati, Stockholms universitet.
Postadress
Stockholms universitet
Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
SE-106 91 STOCKHOLM
- Besöksadress
Rum 419, plan 4.
Svante Arrhenius väg 21 A
- Besöksadress
Rum 418, plan 4.
Svante Arrhenius väg 21A.
- Besöksadress
Rum 450, plan 4.
Svante Arrhenius väg 21A.
- Besöksadress
Rum 310
Svante Arrhenius väg 21A
Senast uppdaterad: 27 november 2024
Sidansvarig: Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen