Intervju med Sofi Frid, student på masterprogram i barn- och ungdomsvetenskap

Möt Sofi Frid som berättar om sig själv, sina studier och framtidsdrömmar. 

Kan du berätta lite om dig själv?

Sofi Frid
Sofi Frid, student. Foto: privat.

Jag heter Sofi och har tidigare läst förskollärarprogrammet på Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen. Jag var med i flytten till SU så halva utbildningen var på Lärarhögskolan och andra halvan på Stockholms universitet.

Sedan dess har jag arbetat som förskollärare i tio år och läser just nu Masterprogrammet i barn- och ungdomsvetenskap på BUV. Mitt liv i övrigt går ut på att umgås med mina fyra barn och sambo, renovera på huset, resa och träffa mina vänner. 

Skulle du rekommendera din utbildning till andra? Till vilka i så fall?

Jag rekommenderar absolut andra att läsa mastern på BUV. Kanske behöver man då drivas av något sorts missnöje eller frustration över att man inte kan påverka sin arbetsplats eller barns situation i samhället så som man trodde att man som lärare eller pedagog skulle kunna göra. Eller att man har fått upp ögonen för hur barn, de som arbetar med barn och de platser där barn befinner sig behandlas annorlunda på grund av de gäller just barn. 

Vad är roligast?

Det roligaste med att studera mastern är att få nörda in sig och få fördjupad kunskap kring det man själv har upplevt och sett som lärare. Att få uppleva att det finns begrepp, termer och teorier som andra redan har skapat över det man själv har funderat på i sin yrkesroll.

Jag känner mig inte ensam längre i mina frågor som rör läraryrket och barnens rättigheter utan har träffat andra med samma driv och visioner.

Det roligaste med att studera mastern är att få nörda in sig och få fördjupad kunskap kring det man själv har upplevt och sett som lärare.

Vad hade du velat veta innan du började?

Jag hade nog velat veta mer innan jag började mastern vad den kan komma att leda till, som jobb, forskningsmöjligheter och så vidare. Det kändes både spännande och läskigt att gå från jobbet för att studera något jag inte riktigt visste vad det kommer leda till. Men nu efter att ha gått en termin så har läget klarnat lite.

Har utbildningen förändrat din syn kring något specifikt område?

Den här första terminen har verkligen öppnat upp mina ögon för hur vuxna och samhället behandlar barn och unga. Under förskollärarutbildningen fick man nosa lite på olika teorier kring barns status, men mer ur ett pedagogiskt förhållningssätt för att kunna inkludera barn i deras vardag på förskolan.

Nu är det mer pang bom med sociologiska, psykologiska och filosofiska teorier som är superintressanta! Igen, det känns helt underbart att få nörda ner sig i något som är ens intresse, nämligen barn!

Vad ser du att den här utbildningen kan leda till i framtiden?

Mastern leder ju inte till ett specifikt jobb, men för mig hoppas jag komma bort, sorgligt nog, från golvet på förskolan. Jag hade gärna arbetat kvar med barnen och alla underbara kollegor i förskolan, men jag har tröttnat på att inte kunna påverka i det större perspektivet för barnen.

Så om 1,5 år önskar jag befinna mig i någon barnorganisation som kan påverka barns rättigheter på ett politiskt plan med likasinnade.

Avslutningsvis, vad har du för tips till studenter som kommer nya till universitetsvärlden?

Mitt tips är att ta sig tid till att plugga. Även om du känner att du har läget under kontroll så kanske du ändå kan fundera på något begrepp eller teori ett varv till, kanske med en nyfunnen studiekamrat. Kanske befästa en del hos sig själv som en kompetent och intresserad student som är grym på att studera.

Jag vill verkligen inte hetsa folk att må dåligt över sina studier och gå in i väggen, men jag tror det är viktigt att ge sig själv tiden till att plugga och förstå att man kan komma behöva göra avkall på annat.

 

På denna sida